Dag 88 Ponferrada / Villafranca del Bierzo 23 km

29 juni 2017 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Heerlijk zo in een hostel wakker worden, geen andere vertrekkende pelgrims, de wc en badkamer voor mezelf, ontbijt stelde dan niet heel veel voor, maar dat zie ik onderweg wel, hier heb je in tegenstelling tot Frankrijk veel te eten, maar gezond is het allerminst, dikmakers, ben op de Spaanse camino wel weer wat aangekomen, wat ik in Frankrijk kwijt was, t is veel bladerdeeg en koek, en dan geen kleine stukken, je moet honger hebben als een paard onderweg, of de overal krijgende tortilla. Ik zou Rijk ergens op route wel treffen, we moeten tenslotte dezelfde kant op. Ponferrada zou volgens de beschrijving een historische stad moeten zijn, buiten een kasteel heb ik niks gezien. Na 5 km lopen kwam ik in een dorp, hier waren alle jongeren van gisteren, ongeveer 300 gedropt, en zouden van hieruit vertrekken, ze zaten allemaal op de grond voor te gaan, niet veel zin zag ik , ook stijf na gisteren natuurlijk, hun eerste dag op Cruz de Ferro. ik was ze net voor, als ik niet teveel en te lang zou pauzeren, zou ik ze voor blijven, vandaag is het vanaf hier de route van minder dan 200 km voor Santiago, en dit is voor de fietsers die de afstand moeten doen voor een compostel oorkonde, voor wandelaars is dit pas op de 100 km voor Santiago. Maar het was niet alleen druk met jongeren, ook de mensen die alleen voor de laatste 200 km gaan is explosief gestegen, lijkt wel of ik aan een vervroegde vierdaagse van Nijmegen ben begonnen. In Cacabelos zag ik de Pool en de Amerikaan die Rijk en ik allebei kennen op een terras zitten, nog 10 km te gaan tot de finisch van vandaag, ik ging er gezellig bijzitten en nam een vino blanco buiten op het terras. Na 15 minuten kwam Rijk langs gelopen in zijn eigen tempo, hij groeten de mannen vriendelijk en vroeg of ze mij niet voorbij hadden zien lopen, nou vraag ik je, ik zit tussen de mannen in, en werkelijk waar, hij zag me niet zitten, ik was helemaal gekleed in zwart en viel natuurlijk niet op, was wel grappig dit. Na een biertje, zijn we samen doorgelopen, hier wordt weer veel wijn gemaakt, de Bierzo wijnen, de plaatsnaam zou eerder vermoeden dat het een bierbrouwerij zou zijn, bier en zo. Bij een redelijk drukke rijbaan staan zelfs verkeersregelaars de wandelaars een veilige oversteek te garanderen. Op een enkel buitje hebben we het vandaag redelijk droog kunnen houden. Een koppel uit Californië loopt steeds een stuk mee over, de vrouw loopt helemaal scheef in haar schoenen, en die wandelaars zijn er meer, die scheef of letterlijk buiten hun schoenen lopen, ongelooflijk dat ze niet meer klachten hebben. Er lijken alleen nog maar Spanjaarden, Amerikanen en Koreanen te lopen, echt iets anders zie je niet meer, en hoor je ook niet meer, na Will uit Geldrop geen Hollander meer gezien, de Duitsers zijn ook zwaar onder vertegenwoordigd, leuke route vandaag, niet heel ver maar genoeg voor vandaag, had wel wat spierpijn van gisteren, de afdaling van Cruz de Ferro was best pittig met allemaal die tieners voor je. Vandaag aangekomen in Villafranca de Bierzo stond een 16e eeuws statig kasteel bij binnenkomst, een albergue lag iets verderop, we besloten om hier te slapen, kamer met 10 bedden, met ontbijt €13.00 , we waren er als eerste en konden uitzoeken, stapelbed in de hoek , het verste weg van de wc/douche, de doorloop dus. Samen in het dorp geluncht, korte wandeling, terug bij de albergue was t al bijna ,,uitverkocht,, . Nog wat buitjes gehad, maar we waren tenslotte toch binnen. Lekker wat op bed gerust, muziek luisteren, gelezen, geblogd, tot 19.30 uur, moesten toch nog wel een hapje eten, door het kleine stadje gelopen, komen we de 300 jongeren tegen, gaan dus ook weer vertrekken vanaf hier morgenvroeg. Wordt op tijd uit de veren, we nemen een moeilijkere variant die hun niet nemen, kuiten bijters morgen dus, en men zegt dat het koud en nat word, ja niet leuk maar we kunnen er niks aan veranderen, ik mopper dan nog wel eens, maar Rijk laat me inzien dat we geen andere keus hebben, helemaal waar dit, of je moet wachten en bivakkeren tot het weer zomer wordt. Het stadje is leuk, lekker gegeten, er loopt nog een rivier door, maar voor de kou niet uitnodigend voor buiten te zitten, wel een aanrader voor mensen die in de buurt op vacantie zijn/ gaan. Morgen ga ik de laatste provincie in, Galicie , met als hoofdstad Santiago, moet erg mooi zijn, krijg nog wel wat bergjes te gaan, en dan hierna wordt het ook weer wat warmer. Nu 22.00 uur , de meeste liggen al in bed, morgen weer een gewoon wandeldagje, gezellig. Later.

1. Hans Ghielen:
    29 juni 2017
    Hoi Bea
    We zitten bij Reijnen Al en proosten op je prestatie en verjaardag.

Groetjes van de oud leden.