Dag 69 Zubiri / Pamplona 22 km

10 juni 2017 - Pamplona, Spanje

Allereerst allemaal bedankt voor de vele felicitaties, heb een hele leuke dag gehad. Vanmorgen was het druk in de casa, was te voorspellen, dus ik was als eerste op, maar de 4 tieners waren als eerste op de badkamers, half uurtje nodig per persoon, totdat Dan de Amerikaan er wat van zei, ja zeg, rot op, er zijn nog meer mensen die de badkamer op willen, doen jullie dat thuis maar, dacht ik. Een uitgebreid heerlijk ontbijt, ook wat voor onderweg meenemen natuurlijk. De enige Franse dame die in ons gezelschap verkeerde zei gisteren bij het avondeten dat ze zich zo eenzaam voelde, als iedereen maar Engels sprak, ja zo heb ik me ook 7 weken gevoeld, voelt niet echt lekker he, zul je toch nog wel vaker mee maken dame als je geen Engels spreekt, nu ben ik de gelukkige. Ik liep om 06.15 uur de Herberg uit, bij de brug liepen wat stelletjes die er nog duidelijk in moesten komen, beetje erg stijf allemaal, van de Pyreneeën nog natuurlijk, ja mijn kuitenbijtertjes heb ik even rust gegeven. Het was verder heerlijk, ik leek weer in Frankrijk te lopen, zo rustig dat het was vanmorgen. Genieten dat is wat ik doe, veel mountainbikers op de route dat wel, veel zonder bel, tja en dan opeens oeps...te laat. Komt er een koppel met een rotgang naar beneden achter mij, zeg ze niet aankomen, in een zo'n smalle gleuf, ik geloof dat ze olifantpaadjes worden genoemd, te laat geroepen natuurlijk, en ik kon geen kant meer op, het vrouwtje vol in de remmen, door de modder ging ze flink onderuit, je weet toch dat hier pelgrims lopen dacht ik, schade bleek gelukkig mee te vallen. Ilarratz was de eerste locatie ( geen dorp, enkel wat huizen) waar ik doorheen liep na 30 minuten, al lang geen pelgrim meer gezien, komen hier de drie mannen van gisteren die boven op de berg voor mij het Happy Birthday lied hebben gezongen vanuit de oprit de camino oplopen, en begonnen weer te zingen, nee mannen ik ben vandaag niet weer jarig. Mag geen toeval zijn maar wat dan wel ? Het zijn Slowaken. Terwijl we zo aan het praten zijn, komt er een man het pad omhoog lopen, hey roept een van die Slowaken, you are going the wrong way, nee zegt de oplopende man, Nederland ligt die kant op. Wat leuk, met hem nog een tijdje gepraat, hij liep van Porto naar Santiago met zijn vrouw, zij is nu naar huis, hij loopt te voet terug naar Nederland, Top, duim voor Rien uit Nederland. Toen ik weer op pad was haalde de twee bikers me weer in, zwaaide vriendelijk en wenste me een Bon Camino, nu iets langzamer. Even voor Arre komt een pelgrim mij voorbij lopen, het bleek de Zwitserse / Belg van eergisteren te zijn, waar ik nog een biertje mee heb gedronken in de bar, Julien. Hij ging voor de stad Arre uitrusten, Ik zou het erna doen, het was in begin wel een mooie stad, maar werd later wat armoediger en ik had ook last van bedelaars. Dus een pauzeplek zou ik nog even op moeten schuiven, was hier niet echt gezellig, maar ik was niet heel ver meer van Pamplona vandaan dacht ik. Toch even een boterhammetje, bijt ik een stuk van mijn tand, verdomde, gelukkig niet zichtbaar, hoop dat ik er geen last van ga krijgen, zat er iets hards in het brood , weet het niet ??? Ja Rijk, ik ook een stuk eraf, zo gaat dat. We zien wel hoe t verloopt, anders moeten we hier naar de tandarts, ik weet dat die wel een héél stuk goedkoper zijn dan in Nederland. Ik zit nu in een park, en er lopen steeds meer pelgrims langs, hey daar heb je de Slowaken ook weer. Ik ga ook weer eens een stukje wandelen. Na net aangelopen te zijn, ben ik al zover ??? Heb net geluncht in een park, en ik zat toen al in Pamplona volgens mij, heel veel pelgrims , en heeel druk in de stad, even een rondje wandelen, genoeg te zien en de doen, kom veel bekende tegen, ze kennen mij, val ik dan zo op ?? Maar ik ken hun niet allemaal meer, heb al zoveel mensen ontmoet, en ik ben slecht in namen onthouden. Twee dames uit zwitserland ontmoet, waar ik in Roncevalles ook mee op het terras heb gezeten. Heb nu besloten om hier in Pamplona te blijven vandaag, en niet door de lopen, t bevalt me hier wel, heb nog wel geen logeeradres, maar dat lijkt me geen enkel probleem te zijn , ik denk dat hier wel 20 herbergen zijn. De Italiaan, de Belg, hallo - buenos dias - ciao - heerlijk geen bonjoer meer. Na drie dagen Spanje, en nu al zoveel bekende gezichten, hey hallo de meiden van vanmorgen. Honderden pelgrims die hier vannacht slapen in alle herbergen, het is zaterdag, dus de Spanjaarden hebben ook vrij, bruiloft in de straat, leuk. Hier waar ik nu loop zijn de stierenrennen door de smalle straat ieder jaar, met mannen voor de stieren uitrennend, hier staat Pamplona om bekend. Er wordt overal gezellig gedronken en gegeten en gedanst , veel tapa's, ziet er allemaal heerlijk uit. 14.00 uur . Herberg zoeken dus. Nee hoeft echt niet, ik zag er al een aantal liggen. Kleiner straatje uitzoeken, ja hoor er is nog plaats. Voormalige kerk, bed nr 40. Kom ik de zaal binnen, hoor ik al mijn naam roepen, de drie mannen uit Slowakije, hun slapen op 37-38-39. Kan het niet geloven. Hoe kan dit nou, wat is de wereld klein. Trof ook weer de twee dames uit America, ook eerder ontmoet, ging met hun lekker tapa's eten, biertje erbij, het weer is buitengewoon prachtig graadje of 24 denk ik. Na de tapa's even terug naar de refuge, trof ik weer een oude bekende uit Canada, n uurtje mee gebabbeld in de stadstuin van de refuge, tja zo heeft iedereen zijn reden om de camino te lopen. Wasje binnen gehaald, nu even wat gaan eten. 21.15 uur terug uit de stad, wat een drukte, geweldige sfeer, veel vrijgezellenfeestje, muziek, hippy's, wat een ambiance, schitterend, nog naar de arena del Torro gelopen, waar stierengevechten zijn, was helaas gesloten. Baseball tournement voor jeugd, alle terrassen vol, bom vol, winkels open, en de mensen, leuk, dansen, de pelgrims haal je er wel uit. Lig nu op bed , het stroomt langzaam binnen, denk dat het licht hier om 22.00 uur uitgaat, ben je niet binnen, kom je er niet meer in, maar weet niet of dat hier ook geldt, niet iedereen kan maar binnen vallen op tijden als het hun uitkomt, er zijn nu al pelgrims die slapen. Er moeten regels zijn met zoveel mensen. Ik ga nog even lezen.. Later.

1. Ans aarts:
    10 juni 2017
    Hoi Bea nog van harte gefeliciteerd .Volgens mij is het iedere dag feest als je de verhalen leest geweldig geniet ervan je bent al een heel eind.groetjes ook van piet
  2. Em-Jeej:
    Há Bée,
    Iers nog eine dieke knoevel veur diene verjeurdaag. Wat geit 't dich good zoë te laeze. En wat geisse snel! Al lup se allein, toch zien d'r vuul leuke minse um dich haer. Maarja dao hebse aug ein neus veur. En dea iewige lach van dich duit wondere netuurlijk! Dien trainingen werpen now vruchte aaf, beej sommige "stieve herken" um dich haer. De zuus d'r nog fris en fruitig oet auch al is ein tendje now beschadigd. Blief doorbieten en veural, kíek oet veur de stiere!
    Hald dich! Wies weer ens!
  3. Door:
    Ha Bea

Je verhaal begint te klinken alsof je op de via gladiola loopt en dan nog veel en veel groter en mooier!
    Dat huisje zou ik in Spanje zoeken trouwens als je die Franse taal nu al moe bent
    Goeie voortzetting!
  4. Miriam Coopmans:
    10 juni 2017
    Ha Bea, vanuit Kepel nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Geniet van de Spaanse gastvrijheid en de lekkere tapas! Bueno Camino y hasta luego! Mir x
  5. Bep en Jaap van Zoest:
    11 juni 2017
    Hallo Bea, inmiddels heb je la douce France verlaten en nu Espana por favor. Ga ook zo door met je mooie verhalen van je wandelervaringen en blijf ook van die mooie en leuke fotos maken. Wij wensen je nog een heel voorspoedige en leuke reis naar Santiago,ook
    met al die andere wandelenthousiasten. Groetjes van Bep en Jaap van Zoest
  6. Coen Naus:
    12 juni 2017
    Bea natuurlijk ook nog v harte gefeliciteerd met your birtday. Geniet v het moois wat Spanje je nu te bieden heeft en suc6 met het verslinden v die kilometers daar. Grüsse Coen