Moussy - Baye 30 km Dag 19

8 mei 2024 - Baye, Frankrijk

Alles weer zo achter gelaten hoe ik het gisterenmiddag aantrof, opgeruimd en schoon dus. Voor ontbijt moest ik zelf zorgen en dit ging ik doen na een paar km ergens onderweg. De Fransen hebben dus weer een feestdag vandaag en dat merk je direct op straat. Wel kwam ik Florence al tegen in haar auto, even gedag door het raampje en zei dat ik heerlijk had geslapen. Ik kreeg al direct een flinke klim voor de kiezen maar het uitzicht boven was prachtig. Op de top stond een aller aardigs kerkje met een monument erlangs. Het was fris vanmorgen en zwaar bewolkt maar mooi wandel weer. Ik vertrouwde de paden in de bossen nog steeds niet en liep twee keer een lus om. Liever een paar kms meer dan door die blubber. Toch kwam ik er na 10km achter dat de paden wel meevielen dus draaide ik de mooie bossen in richting Montmort-lucy. Ook werd het steeds lichter, dus verwacht ik vanmiddag de zon weer te gaan zien en kan de zonnebril weer op. Er werd hier flink gevroed in de bossen, dus wilde varkens waren in de buurt en ik rook ze ook maar ze lieten zich niet zien of horen. Wel een ree wat voor me het bospad overstak en mij niet in de gaten had. In Montmort-Lucy scheen toch nog steeds niet de zon. Mooi dorp maar zonde van alle verval. Er is niks meer te doen. Twee prachtige Hotel-Café-Restaurants die al jaren dicht zijn. Buiten een bakker die nu dicht is zijn er geen winkels meer en dus liep ik door, want ik had er ook pas 17 km opzitten. Nergens geen café, terras of iets van gezelligheid op een feestdag in Frankrijk, alles zit binnen. Mijn idee was te stoppen in Baye, toch bijna 30 km dan weer voor vandaag. Ik koos voor de harde weg die was iets korter en hoopte toch niet op al te veel verkeer. Er stopte een auto met een man die me graag een lift wilde geven, hij had kamers over en herkende me aan mijn schelp. De afstand was helaas véél te groot, ik zou nu nog 22 km moeten lopen en hij kon me morgen ook niet terugbrengen naar dit punt, hij moest op tijd in Parijs zijn. Dat was jammer. Langs de kant van de weg schrok ik van een grote das die was aangereden. Hij was net zo groot als mijn rugzak. Aangekomen in Baye viel het niet mee een plek of tuin te vinden. Dit gaat moeilijk worden vandaag dat zag ik al gauw aankomen en warm was het ook niet vandaag, koud zelfs. Ik zat om 17.00 uur langs een drukke weg in het dorpje op wat komen ging en had al een paar mensen aangesproken maar helaas zonder succes. Er ligt hier een enorm klooster voor mijn neus, ook hier was het antwoord nee terwijl er een groot bord op de toegangspoort hangt met charité, liefdadigheid. Nu,18.00uur, zit ik op de binnenplaats van het grote klooster kou te lijden. Er loopt hier een vrouw rond maar is op visite en kan mij ook niet helpen. Ik wacht nog even en dan zet ik de tent aan de achterzijde van het klooster uit het zicht. 19.15 uur,  de tent staat, Beum ligt er warmpjes bij, heeft haar buikje vol van wat ik gisteren had ingekocht en laat nu de nacht maar komen. Als ik naar buiten kijk zie ik een heiligenbeeld wat over me waakt en een kudde koeien die vreselijk nieuwsgierig zijn.

1. Berlinda van Westen:
    8 mei 2024
    Al weer een paar dagen thuis in Nederland en aan het werk. Wat is het leuk om je reisblog te lezen, ben ik toch nog een beetje onderweg.
  2. Petra:
    8 mei 2024
    Een hele goeie nacht gewenst Bea, hopelijk niet te koud. En blij met je tentje!
  3. Andries Tromp:
    8 mei 2024
    Ik sliep in dat klooster, beetje sekte-achtige groep mensen woont daar.
    Slaap lekker in je tentje! Ook wel eens lekker!
  4. Loet en Annelied:
    8 mei 2024
    Ha Bea. Bij een klooster, zou je toch denken, liefdadigheid ja. Helaas, vannacht niet. Mooi om je te volgen en je ervaringen te lezen. Je bent toch al een heel eind op weg. Hoop dat het met je rug goed gaat.
    Toi toi en succes verder. Lieve groet Loet en Annelies.
  5. Mary.teunissen:
    9 mei 2024
    Hopelijk lekker geslapen,en leuk om de verhalen te lezen, je bent een goede schrijfster👍 groetjes Máry
  6. Ine Jacobs:
    12 mei 2024