Dag 96 O Pedruzo / Santiago de Compostella 22 km

7 juli 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Hallo beste lezers, ik ben in Santiago de Compostella gearriveerd. Ga mijn morgen niet omschrijven maar enkel mijn aankomst, de vrouw van Rijk stond op ongeveer 7 km met een bevriend koppel hem /ons op te wachten. Was heel erg leuk, ze hadden een spandoek uitgehangen, wat ze ook bij zijn vertrek hadden gebruikt, ,, opa je bent er bijna,, . Mooi moment, ze zijn de laatste kms met ons meegelopen naar Santiago stad. Het was heel erg druk, veel groepen. Ik ben de menigte voorbij gelopen, kom bij een monument wat Abel ook naar ons heeft gestuurd toen hij arriveerde in Santiago. Bij de kathedraal aangekomen was het een drukte van jewelste, buiten de ( nep) pelgrims zijn er natuurlijk ook heel erg veel touristen. Jammer genoeg staat de kathedraal al jaren in de steigers, en op dit moment ook het plein helemaal bezet, met grote tent en stoelen. Er is een optreden vanavond, muziek concert, met veel beveiliging. De pelgrims zijn maar bijzaak in deze grote afzet business, na een paar fotos op het plein zijn we naar de locatie gegaan waar we onze Compostella konden afhalen, je moet dan twee stempels per dag over de afgelopen 100 km kunnen laten zien, nou ik heb wel drie kaarten vol in de afgelopen drie maanden, maar dat geldt niet, Wel heb ik een extra Compostella gekregen van de gelopen km , Nederland / Spanje. 2460 km, ze waren uitermate gecharmeerd van mijn prestatie, kreeg dan ook een dikke duim en een ferme handdruk. Hierna zijn we nog een bezoek gaan brengen aan de huiskamer van de lage landen die in hetzelfde gebouw gehuisvest zaten, Nederlands genootschap die de Hollandse pelgrims ontvangen, met een verhaal, bakje koffie, gebak en een heel vriendelijke ontvangst van Ad en Joke. Trof hier ook na een tijdje weer Limburgers, twee fietsers uit Geleen, maar Ad en Joke vertelde dat het erg rustig was met de Nederlanders die onderweg waren. Met twee Compostellas in de koker, op zoek naar een lunch en een heerlijk biertje. Er kwamen veel pelgrims langs, toch weinig bekende. Bij het plein was het inmiddels een komen en gaan, maar ook steeds meer beveiliging en politie, dit met grof geschut. Tja het is helaas niet anders meer, ik zag dit de eerste keer in Troyes in Frankrijk, militairen met machine geweren. Om 15.30 uur even naar het hotel, lekker douche, daarna weer de stad in, de kathedraal, er zaten al mensen te wachten op de mis van 19.30 uur, met het bekende wierookvat, ik zag het hangen, het viel me heel erg tegen, dacht dat t veel groter zou zijn, nou om hier nu al te gaan zitten wachten tot 19.30 uur, nee, was niet aan mij besteed, hoewel er al heel veel een plaats hebben bemachtigd. Wat een afzetterij hier, big big business, de pelgrim wordt er niet beter van, of je moet er van houden. Enkele pelgrims die ik kende en hier hopelijk nog zou ontmoeten, gefeliciteerd met het behalen van de Compostella, maar wat ik eerder al zei, de aankomt in Santiago deed me emotioneel niet zoveel dan het zien van de Pyreneeën. Finesterre zal hopelijk wel meer emotie brengen. Met zn vijven , gegeten, Slavec de Pool zagen we nog lopen, en de twee Fransmannen, is ook veel te dtuk om mensen te vinden. Na t eten had ik het gehad, was moe, normaal bedtijd was altijd 22.00 uur, het zit zo in het systeem , het licht hoeft vanavond niet uit , mag ik helemaal zelf bepalen vandaag. Ik moet even in het ritme komen, maar heeft toch weinig zin, omdat ik nog niet ben uitgelopen, ik ga gewoon verder. Zoals jullie moeten afkicken van het lezen van mijn blog, moet ik ook afkicken van het schrijven hiervan. Ik verblijf morgen nog in deze stad, wat sightseeing, als een tourist, en dan loop ik zondag door naar Finesterra, zal dan nog wat leuke pelgrims ontmoeten die ook nog even doorlopen, geen kinderen, geen groepen. Nog 90 km te gaan dus, voor de lezers die nog even willen blijven lezen, ik schrijf nog tot t einde, tot ik bij kilometer paaltje 0,000 ben, Finne (einde ) sterre ( aarde ) vroeger dachten ze dat hier de aarde ophield. Ik loop alleen door, in de hoop nog wat lezers te kunnen boeien, voor de lezers die afhaken, bedankt voor jullie interesses van mijn reis naar Santiago, heb veel meegemaakt, ben blij deze reis gemaakt te hebben, heb helaas niet gevonden naar waar ik op zoek was, maar hoop dat het me wel iets heeft gebracht, hier zal ik achter komen als ik weer thuis ben. Voor de rest, lees nog lekker even een dagje of 5 door, tot de zee , met een frisse duik als afsluiting, hoop dat de schoenen stand houden. Later.

1. Jose:
    7 juli 2017
    Proficiat Bea. Hele knappe prestatie. Bedankt voor je leuke verhalen en foto's. Op naar de zee.
  2. Evelien de Groof:
    7 juli 2017
    Heel erg proficiat met deze prestatie die ongekend knap is. 96 dagen lopen, niet normaal!! En héél veel mooie verhalen voor ons geschreven. Dank je wel hiervoor en nu op naar zee en strand!!
  3. Ans:
    Proficiat!
    Ik lees nog verder...tot het 'einde van de wereld'
    Succes voor je laatste kilometers
  4. Eugene Uiting:
    8 juli 2017
    Hoi Bea. Proficiat. Santiago in the pocket. Mbt het wierookvat. Is pas indrukwekkend als het door de kerk slingert. Normaal gesproken de mis om 12 . 00 uur morgen en als ie niet zwaait hier een filmpje.

Buen camino for the rest. De zee in met kleren aan en zonder eruit. Helemaal schoon en onbelast. Gr eus
  5. Susanne:
    8 juli 2017
    Chapeau Bea, knap knap! You dit iT!
    Heb je verhalen iedere dag gelezen. Wat n prestatie!
  6. Marian hooijmans:
    8 juli 2017
    Geweldig! wat een uitdaging maar je hebt het gehaald daar twijfelde niemand hier over.
  7. Coen Naus:
    8 juli 2017
    Bea, n dikke vette proficiat met t bereiken v je eerste einddoel. Chapeau XXL. Op naar je 2e, je verdiende frisse duik...toitoi
  8. May:
    8 juli 2017
    Bea goed gedaan super ⚘geniet nog lekker van je tijd daar.
  9. Natasja Bos:
    8 juli 2017
    Proficiat Bea, wat een geweldige prestatie!!! En ik lees nog even verder.
  10. Bevo Will:
    Proficiat Bea,toppertje.
    Ik ga je zeker nog verder volgen,wie weet wat je nog tegenkomt?
    Veel plezier nog.
    Gr Will P
  11. Door:
    8 juli 2017
    Tuurlijk blijven we je volgen!
    Heel veel plezier op je vervolgpad!
  12. Mieke Habets:
    8 juli 2017
    Een hele prestatie! Proficiat. Succes en veel wandelplezier met de laatste kilometers.
  13. Annie Vestjens:
    8 juli 2017
    Bea PROFICIAT!! Een knappe prestatie.
    Door je mooie verhalen en die van Rijk,hebben wij onze camino (per fiets) weer helemaal opgefrist. Bedankt beiden.
    Nog veel wandelplezier naar Finesterre.
    Groetjes.
  14. Jos Janssen:
    8 juli 2017
    Bea ook van harte gefeliciteerd met je geweldige prestatie. Ook namens mijn vrouw Tonnie. Wij hebben ook genoten van jouw schrijven en blijven je uiteraard ook nog volgen tot aan de zee. Neem daar als afsluiting maar een frisse duik in en spoel daarmee alle vermoeidheid van je af dan kom je hopelijk fris en monter terug.
  15. John Holla:
    8 juli 2017
    Hieële deepe buiging veur dich Beum!!!!
  16. Jan savelkoul.:
    8 juli 2017
    Wat me bezig houd is de vraag wat je had willen vinden op je wandeling? vele mensen heb ik gesproken en allen hebben zichzelf gevonden ,,jij ook en het mooiste dat ben je zelf .Eigenwijs en stoer een echt motorwijf ben je ,, blijf zo ..
  17. Hilde:
    8 juli 2017
    Proficiat Bea. Ik ken je niet maar heb je al een hele tijd gevolg. Iemand uit Beringe vertelde dat jij te voet onderweg was. Wij hebben het vanuit Meijel gedaan op de fiets. Je bent een super loper en heb met veel plezier elke dag je verhaal gelezen. Toppertje!!! Nog fijne dagen daar of naar Finestere.
  18. Jan Verjans:
    8 juli 2017
    Ik wist het dat je het zou doen. Tot in de zee nogwel.
    Ik wist het zeker toen ik op de brug afscheid nam en je nakeek hoe je over de brug verdween, helemaal in je eentje. Mijn gedachte was toen kat in de bak Bea die doet dit. En je hebthet gedaan en hoe. Dikke knuffel
    we zien elkaar in Fisterra. wie weet misschien ga ik mee de zee in.
  19. Hay en Jacqueline:
    Proficiat Bea.
    Je zult nog vele jaren regelmatig aan deze reis en erbij behorende ervaringen terugdenken.
    Misschien krijgt het voor jou later toch nog veel betekenis.
    Alles moet je komende maanden toch nog gaan verwerken.
    Wij wensen jou nog een mooi vervolg naar Finisterre.
  20. Ans aarts:
    8 juli 2017
    hoi bea van harte gefeliciteerd met het behalen van je doel.
    jammer dat je niet gevonden hebt wat je dacht te vinden maar ik weet zeker dat je er heel veel van genoten hebt en je bent een hele ervaring rijker.ik lees tot het einde en dan hoop ik je thuis weer eens te zien doeie.
  21. Lei Coppes:
    8 juli 2017
    Morgen loop ik vanaf Maronas naar Santiago.Ik hoop dat ik je dan tegenkom.Ik heb genoten van je verhalen en heb heel veel respect voor je.Schitterend gedaan meid
  22. Tom Lotte en Senn:
    8 juli 2017
    Super Bea!!! Proficiat met dees prestatie :)
    Geniet nog lekker daar, voor je het weet ben je weer thuis.
  23. Peter:
    Chapeau Madamme Beumers..
    Nao lekker op dien gemaak geneete van de umgeving... En ik heuk neet Aaf huur topper... Zit alweer te wachten op de verhaole richting Finnisterre.... Dien doel kin nog altijd verweezelikt waere....;-)
    Enjoy iT ...XXX
  24. Maria:
    Proficiat Bea.
    Je bestemming Santiago bereikt.
    Een enorme prestatie.
    Even time out nu.
    Vanaf zondag vertrek naar Finnesterra zoals ik lees. Geniet er van.
    Lees je wandelverhalen via je blog.
  25. Henriette Paulus:
    8 juli 2017
    Proficiat Bea geweldig dat je het ik geloof zonder een dag pauzeren gehaald hebt.
    Zal je verhalen missen want iedere dag las ik je verhaal .
    Ik lees dan ook nog een paar dagen door.
  26. Tante Juul:
    8 juli 2017
    IK HEB ZOALS JE WEET GENOTEN VAN JE BELEVENISSEN EN VOLG JE VERDER.
    TANTE JUUL
  27. Gerrie:
    9 juli 2017
    Bea, super wat je daar effe in 3 maanden tijd hebt gepresteert! SUPER !!
    Heb genoten van je verhalen en zal je de komende dagen ook nog zeker volgen.
    Geniet nog van je laatste kleine honderd kilometer.
    Groetjes Gerrie
  28. Jo gommans:
    proficiat bea prachtige prestatie
  29. Nicole:
    9 juli 2017
    Wauw Bea, geweldig, wat een prestatie! Mag je trots op zijn! Volg je nog graag verder tot Finesterra...geniet van de "afsluiting" van je voetreis...
  30. Theo Aerdts:
    10 juli 2017
    Proficiat Bea, mooi dat je het heb gehaald deze mooie uitdaging Proficiat nogmaals.
  31. Ton Reinders:
    10 juli 2017
    Gefeliciteerd Beum ,, wat ein super prestatie ,,moogs trots zien op dich zelf,, nog succes met de letste kilometers,, mer det kumt auch wel good ,, toi toi groetjes auch van Pier,