Dag 95 Ribadiso / Pedruzo 21 km

6 juli 2017 - Pedroso, Spanje

Heb het koud gehad vannacht, gisteren geen lakenzak nodig gehad, dacht vannacht t wel af te kunnen met de lakenzak, werd wakker van de kou, heb een slaapzak bij me, niet de moeite genomen, maar wil ook niemand wakker maken, nee, anderen staan wel om 04.00 uur op om te vertrekken, iedereen wakker dus, eigen schuld Beum. Trui aan vanmorgen t was grijs. Na ontbijt richting stad Arzua waar de hele horde heeft geslapen. De jeugd was ook al allemaal wakker en op pad, ze zijn een stuk rustiger dan drie dagen geleden bij hun eerste dag, veel worden moe, blaren, t loopt allemaal niet meer zo soepel na 60 km, kom op kinderen nog 40 te gaan, maar me wel niet voor de voeten lopen. Wandelaars die mijn blog lezen hebben vast wel eens de 4daagse van Nijmegen gelopen, je kent ze dan wel, de opstoppingen bij Malden en Cuijk, nou zo erg is het net niet. Veel MTB willen langs de paden naar beneden, gaat vaak net goed. De eerste km samen opgelopen, daarna ben ik alleen door de soms langzaam lopende menigte gelopen. Circus Tony Boltini is ter zielen, Circus Renz is ter zielen, Circus Camino moet ook een keer aan zijn populariteit ten onder gaan denk ik, en de echte pelgrims met me denken er ook zo over. Er liep een echte pelgrim met een tekst op zijn rugzak, ECHTE PELGRIMS BEGINNEN IN SJPDP, DE ANDEREN ZIJN TOURISTEN, ben ik helemaal met hem eens. De echte pelgrim sneeuwt hier onder. Wil je in Spanje snel een baan hebben, is het handig om de 100 km van de Camino op je CV te hebben, dus als alle Spanjaarden die nou gaan lopen, werkt dat ook niet meer natuurlijk. Onderweg even met een Amerikaans stel een cola gedronken, voor de rest was het niet super spannend onderweg, zon kwam er door, werd nog lekker weer, en ik liep de Stad O Pedruzo binnen, 20 km voor Santiago, ik wist niet of Rijk voor of achter me liep, het bleek de laatste. Hebben de eerste de beste albergue in de stad genomen, hier zal het héél druk worden vandaag, we hadden plek, en waren ook redelijk vroeg, het was nog geen 13.00 uur. Voor Rijk zal t vandaag allemaal de laatste keer zijn, het pelgrimsleven komt ten einde na 3,5 maand. Morgen slaapt hij weer in een hotel, herenigd met zijn vrouw Fien, ja is niet niks, ik ga t meemaken morgen, we lopen samen Santiago binnen. Ik blijf twee nachten en loop dan door naar Finesterra. We gaan deze laatste pelgrims avond nog gezellig samen afsluiten en dan zit het erop. Het getal tenen stoten wordt vandaag verhoogd met 5, dus 1471 tot nu toe. We slapen in een fijne gezellige Albergue aan de hoofdstraat, inmiddels helemaal vol. Iedereen lekker te chillen komen er nog twee gillende Amerikaanse binnen, ze hebben een stukje gelopen vandaag, zeggen ze. Ik vond het fijn de afgelopen week nog met Rijk te hebben mogen doormaken, anders had ik toch een hele zware week gehad tussen de studenten. We gaan nog een laatste hapje eten, en dan morgen gezond weer op voor de laatste 20 kilometers. Laten.

1. Pieter (broer van emjee):
    6 juli 2017
    Dikke proficiat Beum. Zal morgen de hele dag in gedachten bij je zijn. Kaarsje bij mijn vrouw zal morgen de hele dag branden.
    Wat een prestatie !!
  2. Christel Jacobs:
    Je bent een TOPPER Bea!!
  3. Hay en Jacqueline:
    6 juli 2017
    Morgen komt dan het prachtige moment dat je na meer dan 3 maanden lopen, Santiago beneden ziet liggen.
    Geniet er van.
  4. Hans en Riek camps:
    hallo Bea,
    Van harte gefeliciteerd,je bent de uitdaging aangegaan en je hebt je doel bereikt geweldig. We hebben genoten van je prachtige reisverhalen.
    Nogmaals petje af, tot ziens .
    Riek en Hans.
    En
  5. Marian hooijmans:
    6 juli 2017
    Wat zal ik je verhalen missen! Je hebt het gehaald een dikke proficiat!
  6. Tineke:
    Proficiat Bea,
    een geweldige prestatie.
    heb met veel plezier iedere dag je verhaal gelezen.
    Geniet morgen van je aankomst in Santiago
  7. Em-Jeej:
    6 juli 2017
    Heej Beej, echte pelgrim!!!
    Waat ein prestatie, neet te gluive det 't morge zowíet is: Santiago!!!
    Ik heb same met mien broor Pieter genaote van dien verhaole en herkenbare foto's die auk mien schoënzus dao gemakt haet. Ze is vanóet "Boave" vas en zeker ein bietje met dich mei gelaupe, de kers geit morge aan. Enfin maar now veur dich: geneet morgen en euvermorge met híel dien hert in Santiago en bin ongeluifelijk greu-ets op dich zelf!! En netuurlijk asse ze nog zin haes, willen we huren wie ut dich vergeit wies aan de zie-ë!
    Hald dich!
  8. Math:
    Ha,top vrouwtje.
    Je echte camino zit er bijna op, en wie weet staat er morgen, een echte heljese voor je om je op te vangen. Maar je echt einddoel was,om van Santiago naar Finesterra te lopen, en je schoenen in zee te gooien.
    Ik hoop dat je een beetje hebt kunnen vinden in je, waar je naar op zoek was? Zoniet, er zijn nog genoeg andere wandelingen, die je in de toekomst kunt gaan doen.
    Heel goed wat je gepresteerd hebt, het doorzettingsvermogen van je was voor mij wel bekend, maar het moet toch maar gedaan worden. KLASSE.
    Heb eens uitgeteld hoeveel km je morgen hebt afgelegd, het waren er op dag 95, 2579, dus als je er morgen nog 21 loopt, komt dat op een mooi getal uit .
    Trix, fijne dagen in Santiago, en bedank je wandelmaat Rijk, van zijn mooie verhalen, die ik heb kunnen lezen.
    Dit weekend bij ons kermes, geen vlaai voor je, ik zal een dr een paar op je drinken.
    Het ga je goed, Groetjes van ons.
  9. San:
    Ha TOPPER.
    Wat een geweldige prestatie en geniet nog van jullie laatste dag samen met Rijk bij de aankomst in Santiago
    Dikke proficiat

Gr San
  10. Mia joosten:
    6 juli 2017
    Hoi bea ik heb echt genoten van je verhalen en van je presentatie geniet nog van de laatste dag groetjes Mia
  11. Pico van Bree:
    6 juli 2017
    Hallo Bea, ik heb je belevenissen de laatste vier weken dagelijks gevolgd, ben 8 juni teruggekomen uit Santiago via Finistera. Ik vind het geweldig wat je doet, mijn 900 km vallen in het niet bij jou. Ben het helemaal met je eens, de laatste 100 km vanaf Sarria waren erg druk en veel minder interessant. Maar een troost, hopelijk geen schrale, vanuit Santiago naar Finistera is het heel rustig, althans toen ik liep. Veel plezier morgen met Rijk en familie. Vriendelijke groet ook aan Rijk, Pico
  12. Henk en Ria:
    6 juli 2017
    Ja Bea, vanaf Sarria is het "kermis" erg druk, niet zo leuk.
    Wij wensen jou morgen een mooie aankomst in Santiago. Knap van jou!!!
    Groetjes......later
  13. Anny:
    6 juli 2017
    Hallo Bea geweldig wat je de hebt gepresteerd.Proficiat.
  14. Peter:
    7 juli 2017
    Dag 96 Kanjer.... Santiago in aantocht... normaal hef ik ut glaas op alle Venlonaere, maarvandaag huf ik ut glaas speciaal op " dich"... en Rijk ofcourse ...
    Waat ein prachtige prestatie Beum...
    Geneet van deze letste km's... maar auk nao Finistera.

Gaon dien verhaole missen maar dien dreijbook zal ik beslist nog ens onder auge komme...
    Hald dich kanjer.
    Kei trots op dich....
    Den diekste geit naor dich ofcourse

Groetjes Pé
  15. Hetty Koolen:
    7 juli 2017
    Hoi Bea, geniet nog van je laatste wandeling. Een hele dikke proficiat, je bent een toppertje eerste klas. Bedankt dat ik je mooie verhalen lezen mocht. De groetjes van mij en 3 dikke kussen xxx
  16. Jeanne Beumers:
    7 juli 2017
    Lijkt me ook wel emotioneel, vandaag. Fijne dag zus.
    Een kennis van mij uit America loopt ook. Bryan- tandarts en triathlete. Zou toevallig zijn als je die ontmoet.
  17. Simone:
    Ha Beum,
    Waat unne doorzetter bis dich. 2600 km genaote van die verhaole. Hiel vuul plezeer op waeg naor Finistera.
    Leefs
  18. Bets en Balt Lenders:
    7 juli 2017
    Bea, van harte proficiat met jouw geweldige prestatie.
    Het zal een geweldige ervaring zijn, de aankomst op het mooie plein in Santiago.
    We wensen jouw nog veel wandelplezier tot Finistere.
    We hebben genoten van je mooie verhalen iedere dag.
    Bets en Balt
  19. Steef:
    8 juli 2017
    Hoi Bea Proficiat echt een geweldige prestatie!! Ik heb van je verhalen genoten...laat het maar even bezinken allemaal want het is niet niks en dan je "cooling down" naar Finistere. Groetjes Steef en Harrie