Dag 86 Astorga / Foncebadon 28 km

27 juni 2017 - Foncebadón, Spanje

Toch een voorrecht om met een wat oudere man op pad te zijn, hij krijgt voorrang op de meute jeugd , een klein kamertje met stapelbed mochten we delen, in plaats van een zaal, mag hier natuurlijk van mee profiteren, super. Om 06.00 uur werd ik wakker van het gestamp op de gang, er mocht vertrokken worden, eerst in het dorp een ontbijtje samen, troffen we buiten een Nederlandse man die met zijn fiets vanuit Nederland kwam, wij waren de eerste Nederlanders die hij sprak op zijn reis. De eerste golf vertrekkende bestond weer uit vele Koreanen, dit land zal niet helemaal leeg zijn gelopen, want hier zijn er teveel van, maar als je op Google earth zou inzoemen zou je toch héél veel kale plekken zien in Korea. Iedere morgen tortilla, lunch weer tortilla, we hebben het er samen wel eens over, de Nederlandse keuken, mmmmmmm, patatte puree met speklap, oooo ik zou er nu bijna een moord voor kunnen doen, in El Ganso even een bakkie gedaan, was nog mooi weer maar dat sloeg om, de donkere wolken kwamen steeds dichterbij, en bij mijn volgende stop moest inderdaad de plu op, beetje miezel maar t werd steeds erger, niet de regen, dat viel wel mee, maar de wind werd stormkracht, dus ik ging bijna de lucht in, en dan stoot ik me ook nog tegen die keien die uit de grond steken, mijn zere tenen moeten het dan wel verduren, ik zal niet opschrijven wat mijn woordkeuzes dan zijn. In Foncebadon zouden we overnachten, hier waren 5 albergues, dus keuzes genoeg, ik ging bij de eerste zitten, Monte Irago, leuke herberg, € 7,00 , wachtend op Rijk, die kwam al na 5 min, hij ook de wind overleefd. Hier sliepen ook de Pool en de Australiër Brett. We kozen voor een plek op de vliering, matrassen lagen op de grond, we hadden nog eerste keus, want er waren ook hele slechte matrassen bij. Het zou volgens de Spaanse Piet een paar dagen blijven regenen, maar afwachten dus morgen. Daarna zou t weer warmer worden. Als je dan met zoveel mensen in een ruimte zit is het lastig om alles droog te krijgen. Niet echt dorstig weer vandaag, even uitrusten op de matras met wat lekkere muziek op. Ook even mijn gelopen kilometers bij elkaar opgeteld, van huis tot hier nu 2171 km gelopen, naar Santiago weet ik nu even niet, denk nog ongeveer een 230 km, heb geen bord meer zien staan, en dan nog naar Finesterre, dat zijn er nog ongeveer 90. Valt wel mee toch, dit gaan de schoentjes wel overleven. Vandaag boven de 1400 meter, gisteren op 850 meter, dus toch nog een hele klim gemaakt vandaag, morgenvroeg nog iets hoger en dan gaat het snel naar beneden. Met Rijk nog een dorpswandeling gemaakt, hier waren we zo mee klaar, een grote bouwval, alleen maar ruïnes buiten de vijf albergues, maar er wordt gewerkt aan herstel, locals wonen hier niet meer, zijn al meer dan 100 jaar geleden naar de stad vertrokken. De pelgrims moeten weer zorgen voor wederopbouw, de bouwvakkers doen het werk. Onze albergue is zo goed als vol, misschien de andere vijf ook, wordt druk morgen bij Cruz de ferro. Om 19.00 uur gegeten, was lekker, een internationaal gezelschap met verschillende verhalen, wel erg druk, en veel rumoer. En het wordt nog erger, helaas. Later.

1. Anja:
    27 juni 2017
    Mijn eerste reactie als ik dit lees is oh wat jammer je bent er al bijna! Wat heb jij straks prachtige herinneringen in je hoofd. Nog veel wandelplezier Bea.
    Groetjes Anja Peeters
  2. Fam Bruijnen:
    28 juni 2017
    Hoi Beatrice, Nog effe en je pelgrimstocht zit er op.
    Je kunt het en bent nu bezig aan de laatste loodjes!
    Nog altijd en vol belangstelling volgen we dagelijkse je reisverslag! Super!
    Greatings P& L
  3. Mien:
    28 juni 2017
    El acebo de san miguel is het volgende doel?
  4. Mien:
    28 juni 2017
    Nou Beej, ut sjuutj op. Besse al bienao dao. Dink det ze dao misjien zelfs waal urges patatte kins kriege, anges nog ff volhaoje. Geniet ze nog en groete oet ut Roggelse woea ut alweer bienao kermis is. Mmmm, lekker kaoj sjöttel met gevuldje eier. Ik wil dich neet lekker make
  5. Mien:
    28 juni 2017
    Zoog grouwes net ein foto van dich oppe blog van rijk, zuus der good oet. Hoie
  6. Jeanne Beumers:
    28 juni 2017
    Mooie fotos zus. Ik wil die foto met weilanden en mooie wolken graag bewaren om te schilderen.
    Niet meer zo Lang Lopen...een hele prestatie. Sterkte