Dag 61 Mont-de-Marsan / Saint Server 21 km

2 juni 2017 - Saint-Sever, Frankrijk

Als het je niet uitmaakt waar je bent, ben je ook nooit verdwaald. Klopt als een bus. Verdwaald ben ik de afgelopen maanden geregeld, maar t maakt me nu helemaal niet meer uit. Over 150 km ben ik in Saint-Jean-Pied-de-Port en zal alles anders worden, gedaan met de rust die ik afgelopen nacht heb genoten. Geregeld krijg ik reactie's en adviezen van ex-pelgrims, neem nog je tijd in Frankrijk nu t nog kan, want t gaat inderdaad drukker worden. Heb dan ook nog de overnachtings mogelijkheden bekeken gisteren, vandaag weer 20 km. Totaal heb ik nu 1473 km gelopen. Steeds vaker roepen mensen naar me, Bon Camino, of toeteren, zwaaien uit t raam. M Vanmorgen liep ik een stuk met een scholier op, heel verbaasd kijkent , u komt helemaal uit Pays-Bas gelopen tot hier, doe normaal mens ?? Gisteren is het me niet gelukt in Marsan mijn schoen gestikt te krijgen, en morgen gaat t regenen, zegt de Franse Piet P. Gisteren hoorde ik dat er in het grote winkelcentrum, een km van de route na een uur gelopen te hebben, nog een sjoester zou zitten, laat ik daar dan nog maar heen lopen, misschien , t zou toch zo maar kunnen?? Nee hoor, hij had geen stikmachine, deed alleen in zolen. Heb ik dat stuk dan helemaal voor niks gelopen, nou dacht t niet , dan maar wat kopen bij inter'sport. Zat om 10.30 uur pas weer op de route, geen moelijk stuk vandaag en was ook heerlijk weertje. Maar ik kreeg steeds meer last van mijn tenen, heb deze al dagen voorzien van tape, geen blaren maar ja, hoe zal ik t zeggen, net of de schoen te klein is, de tenen drukken tegen elkaar, errug pijnlijk, waardoor ik anders ga lopen wat natuurlijk ook niet goed is. Ben uiteindelijk aan de andere kant van de weg gaan lopen, dit gaf wat verlichting .
Zo loop ik met mijn andere voet onder, en is de pijnlijke linkervoet wat ontlast, door de ronding van de weg. Zijn er pelgrims die dit lezen op de hoogte van dit euvel en wat te doen ?? Hoor t graag. Kreeg een belletje van Peter en Marion dat ze al in Saint-Server waren, ze zijn weer richting noorden aan t rijden en mag nog een nachtje logeren. Ik moest nog zeker een uur lopen. Later bij de brug over L' Adour zag ik Rijk en Guy lopen, we kwamen samen de heuvel op in het centrum, waar Marion me al tegen liep, gezellig. Ook liepen we langs een sjoester, maar die was nog dicht, over een half uurtje pas open. Peter en Marion kennis gemaakt met Rijk en Guy, natuurlijk terras opgezocht, werd nog erg gezellig, later kwam Aquila de Braziliaan aanlopen, wat een verrassing. Rijk was bij de sjoester geweest heeft ook slijtage, nee kon hem niet helpen, dan ga ik het eens proberen, en ja hoor, eindelijk raak, deze jongeman wilde deze jongedame wel helpen, hij had een stikmachine en voila, mijn schoenen zijn weer waterproof. Na een paar biertjes, ALWEER afscheid genomen van de mannen, en zijn wij met de camper naar een dichtbij gelegen camping gereden, waar we een fijne avond hebben gehad. Hebben nog de landkaart op tafel gehad, om te kijken of ik nog leuke plekjes voor ze had voor de terugweg naar huis. Later.

1. Jose:
    2 juni 2017
    Ha Bea, ik bijf je bewonderen. Wat ben je al ver en nog even dan zit je in Spanje. Hopelijk is de last aan je voet van korte duur. Anders toch maar eens een dagje rust nemen. Erg leuk dat Marion en Peter langs zijn gekomen. Gezellig toch. Ga zo door en ik blijf je met plezier volgen. Zou best af en toe een paar dagen met je willen ruilen. Nog veel succes en blij zo doorgaan.
  2. Jan savelkoul.:
    2 juni 2017
    BEA,,ik ken dat probleem met de tenen in de schoenen ligt aan de sokken deze zijn te hard geworden gooi ze weg en investeer in een paar nieuwe en je voeten zullen je dankbaar zijn .Als je straks bij de poortwachter bent Saint Pierre du Port zul je zien dat de wereld te vol is gevuld met mensen'' teveel op een plaats en de eenzame wandelaar is een bezienswaardigheid geworden. Laat je betoveren door de gekte en al de liefdesverklaringen van dezen en genen geef ze handkus en zoek je een weg naar het stillere plekje ergens onder een dikke boom en bedenk welk een afstand je hebt afgelegd met die twee voeten voorzien van 10 tenen om je in evenwicht te houden dit is wat een mens uitzonderlijk maakt.Mooi weekend wens ik je en vergeet me niet ,,,groet Jan.
  3. Petra:
    2 juni 2017
    Bea,die tenen, het hoort er gewoon bij
    Nu een paar dagen last van de tenen, dan is het zomaar gewoon weer een keer over. 1500 km lopen zonder pijntjes is toch gewoon onmogelijk?! Geef ze wat rust, beetje aandacht, massagetje, en doe datzelfde met je Ikke. Rustig aan, tijd zat, Spanje komt vanzelf wel en maak je daarover ook niet druk. Die drukke zal er wel zijn onderweg, maar das toch niet erg, alleen weer een heel andere ervaring. Veel mensen maar ook veel gemeenschapszin, saamhorigheid en gezelligheid. Gewoon anders dan de rust en soms eenzaamheid in Frankrijk, een nieuw hoofdstuk maar niet vervelend! Komon and kissyyourtoes,vee liefs en pelgrimsgroetjes uit Méél