Dag 34 Montvillers - Clairgoutte 25 km

2 juli 2021 - Clairegoutte, Frankrijk

Wat een lieve schat deze Thomas en zo verschrikkelijk gastvrij. Vertrekken mocht ik pas na een ontbijt met spek en eieren, hoelang is dat geleden. Duizend maal dank voor je bijzondere gastvrijheid. Vandaag ging de route het eerste stuk door een prachtig bos, de Bois la Dame, er moest eerst flink geklommen worden en deze was echt weer heel erg pittig, stijl met veel losse stenen, en heel veel omgewaaide bomen op het pad waar ik omheen moest zien te komen, vaak erg lastig, goed voor mijn schokbrekers. Na 2 uur klauteren en afzien kreeg ik uiteindelijk toch te zien waar de klim voor bedoeld was. Geweldig, adembenemend, tot ver naar Zuid-Frankrijk geloof ik. Ik kwam gelijk boven met een mountainbiker, maar die boomstronk was voorlopig voor mij. Vandaag weer met korte pijpen en t-shirt, hier had ik geen haast. Dit was ook de laatste hoge berg van deze omgeving, hierna zou het allemaal minder stijl worden en dat was van hierboven ook al waar te nemen. Uiteindelijk moest ik toch maar eens verder gaan, naar beneden dus, maar dit had ik me anders voorgesteld, veel omgewaaide bomen op mijn pad waardoor ik vaak maar moest zien hoe verder te komen, meer dan die mountainbiker heb ik in 5 uur niet gezien, enkel mijn voetstappen en de vogels was, wat ik heb gehoord in die uren, maar het was wel heerlijk weer. Vóór Ronchamp lag een Monastére wat langs de route lag maar nog een hele klus was om er te komen, wie heeft deze route uitgezet jongens, hier moet je toch voor gestudeerd hebben, er staan wel markeringen maar er is geen pad, knap werk jongens. En uiteindelijk heb ik er niks van gezien, het sprak me van buiten niet aan, de entreeprijs betaal ik toch niet en of het nu op de Unescolijst staat, nee bedankt. In het dorp Ronchamp liep ik tegen de tourist info aan maar de dame had duidelijk haar dag niet, wel een stempel gekregen, dat dan weer wel. Geen slaapmogelijkheden hier, de camping die er was ligt op de schop. Dit dorp had voor mij niks te bieden, straalde niks uit, veel dichtgetimmerd dus dan maar door. Ik ben vandaag met het vele klauter en klimwerk niet ver gekomen en dacht nog een km of 5 te gaan tot het volgende dorp en hier de handdoek in de ring te gooien. 5 km nog langs een D-weg, die toch redelijk rustig was. In het dorp Clairgoutte was het eerste huis waar ik langs liep al raak. 2 dames die op het terras zaten al direct aangesproken of ik in de tuin mocht slapen, geen probleem, zoek maar een plek, hij is groot genoeg. Dominique en Annette waren schoonzusters en kende buiten de Franse taal verder niks, maar ik kreeg een heerlijke douche aangeboden, binnen rook het niet fris, zes kattenbakken en in totaal 14 katten. Om 20.00uur vroeg Annette me mee naar een restaurant in Ronchamp, dit kon ik toch niet aannemen, maar ze stond er op. Deze heerlijke maaltijd mocht ik ook niet betalen, hoe durfde ik, zelfs de fles wijn niet, dat zij dat deed vond ze normaal, ik was een gast.  Bij terugkomst om 22.00uur was het toch beter om binnen te slapen vond ze maar ik koos voor mijn tentje, ik had geen zin om in het donker nog mijn kamp op te slaan en binnen in de kattetempel te gaan slapen, nee, dan toch maar de frisse lucht, en regenen zou het vannacht niet doen.  Weer onder de pannen vandaag, en na drie nachtjes op een matras nu weer op mijn eigen luchtmatje.

1. Henk en Ria:
    2 juli 2021
    Wat ben je een bofferd!! Wel verdiend hoor!😀. Groetjes Henk en Ria
  2. Marianne van den Berkmortel:
    3 juli 2021
    Wat een prachtig uitzicht. Je maakt echt mooie foto's. Geniet van je reis.
  3. Jeanne Verheijen:
    3 juli 2021
    Oh, wat doe je het goed Bea! Petje af voor jou👍🏻💪🏻
    Je blijft positief ondanks de vele regenbuien.
    Aan het einde van een dag mooie gastvrije mensen, een biertje, lekker eten, een wijntje en een lekker bed! Wat wil je nog meer?,
    Supermooie foto’s.
    Ga zo door Bea, knap hoor👍🏻
  4. Bevo Will:
    3 juli 2021
    Wat ontmoet je weer mooie gastvrije mensen,en dan ook de natuur,de dieren.
    Prachtig avontuur Bea.Geniet ervan.
  5. Petra:
    3 juli 2021
    Superdelux Bea! Ga zo voort en geniet van het leven!!
  6. Fam Bruijnen:
    4 juli 2021
    Je maakt zulke mooie foto,s waarvan wij dan ook mogen genieten👍👏.En van je avontuurlijke verhalen 😊Je doet het SUPER Bea 🌻