Dag 40 Ouhans - Pontarlier 20 km

8 juli 2021 - Pontarlier, Frankrijk

Die caravan was een uitkomst, er is veel regen gevallen vannacht. Heb een briefje achter gelaten met een dikke merci voor Eric. Bij mijn vertrek was het droog, maar na 10 min weer de hele huishouding op de schop, regenpak hoefde nog nét niet aan, maar wel wat dingen in hoezen verpakken. Het begon al direct met een vreselijk stijle en lange klim, met halverwege een chalet waar ik het stokbrood van de mams op heb zitten peuzelen anders was ik er bekaaid vanaf gekomen, boven was het na twee uur inmiddels droog en kon alles weer opgeborgen worden. Er gaat verschrikkelijk veel tijd zitten in het aan , uit,  ja, nee, of toch net niet, ja doe toch maar wel. Weer even later, had ik het toch maar gedaan, zie je wel dat het eruit zag dat er nog meer zou vallen, enz, enz ,enz. Af en toe word ik hier moeier van dan van het lopen zelf. Er stoppen nu steeds meer mensen voor een babbel, of ik de VF aan het lopen ben en naar Rome ga. Respect Madam, Bon Voyage. Bij een andere blokhut even de beentjes strekken, maar moest weer snel vertrekken van de kou, denk 14 grd. De route liep vandaag door landerijen en soms bossen, het staat perfect aangegeven de VF, hoef alleen bij twijfel even op mijn telefoon te kijken. Net voor de stad Pontarlier nog een leuk gesprek gehad met een Engelstalige Française. In Pontarlier aangekomen vond ik het goed geweest voor vandaag, ik had nog gereserveerd enkele dorpen verderop, maar hun waren niet thuis schreven ze terug. Op zoek naar de Jeugdherberg dan maar, deze bleek pas om 17.30 uur open te zijn, hoe is dat toch mogelijk ????  Dan maar even naar de tourist info, deze lag er bijna langs, zij hadden alleen maar dure hotels voor mij of ik moest 5 km terug, daar was wel iets, jaaa aan mijn hoela. Ik kon mijn rugzak daar achterlaten en de stad in gaan, om dan rond 17.30 uur naar het hostel te gaan, nou dat vond ik prima, ze verzekerde mij dat er ruimte zou zijn, ik gokte het erop. Vier uur in een stad rondlopen is wel heel erg lang voor mij, dan maar eerst een kerkbezoek en in de hoofdstraat wat etalages bekijken, en een biertje met wat te eten ????  Eten, nee hoor, het was 14.00uur geweest en dan zijn in Frankrijk overal de restaurants toe tot 17.00 uur, maar ik heb honger, heb gisteren ook al niet gegeten, daar hadden ze geen boodschap aan, u kunt enkel wat drinken. Het was wachten tot 17.00 uur maar dan moet ik maken dat ik bij het hostel kwam, en om 18.00uur gaat de tourist-info dicht, niet vergeten mijn rugzak op te halen. Ik zit hier dan maar een biertje te doen om 15.00 uur, gutst het er buiten alweer uit, oké, ik zit binnen, mij kan niks meer gebeuren, maar gezellig is anders. Na enkele warme drankjes toch maar eens op zoek naar wat voedsel, ik had de stad al 3x gezien maar nergens was er een keuken open, iets drinken Madam?  Nee, merci. De tijd verstreek heel langzaam, ik kon ook niet te lang rondlopen, ik had mijn plu niet mee, dan maar weer ergens een warme choco, want het bier smaakt met dit weer ook niet. Nog één uurtje, ik ben maar in de kerk gaan zitten bidden voor beter weer en hier was het warm en droog, wachtend totdat Frankrijk weer van het slot ging. Eindelijk de Jeugdherberg open, ik had pas na 45 min een kamer, heel klein, gelukkig voor mij alleen, want ze wilde mij bij de Belgische Leen op de kamer zetten, meer dan 20 kamers en maar 5 gasten, dus ik wil een kamer voor mij alleen. En Leen is nog steeds niet verder, die komt nooit in Rome, of met het openbaar vervoer. Lauw water, ik kon me niet bukken zo klein was de douche mijn voeten moest ik erbuiten wassen, geen wc op de kamer, geen handdoeken, geen bar, geen restaurant, het was me het dagje wel, maar om 19.00 uur eindelijk warm eten, laat dat het fijnste van de hele dag zijn geweest, want op de terugweg naar het hotel regende het weer. Wat een feest.

1. Petra:
    8 juli 2021
    Je word wel heel erg op de proef gesteld met al die nattigheid. Met je ziel onder de arm de tijd kapot maken... Laat het niet met je op de loop gaan, er komen echt weer andere tijden. Vergeten doe je deze natte weken nooit maar hoe langer het duurt, hoe korter bij het goede weer is.. Be strong wij denken aan je!
  2. Jeanne Verheijen:
    8 juli 2021
    Poeh poeh, wanneer komt er weer een droge dag?
    Dit is niet leuk meer!
    Maar jij houdt de moed erin, het weer wordt beter!
    Gelukkig vindt je steeds een slaapplek!
  3. Henk:
    8 juli 2021
    Nou zus , je word daar wel op de proef gesteld zeg , niet te geloven hoeveel regen daar valt , hopelijk krijg je vanaf nu beter wandelweer , veel succes
  4. Piet hovens:
    9 juli 2021
    Ja inderdaad is op de buienradar goed te zien hoe uitzonderlijke regenval in de streek rond Besançon en de Zwitsergrens aanwezig is. Effe doorbijten Bea, aan de overzijde van de Alpen is het altijd goed weer.