De voorbereidingen en trainingen

4 januari 2017 - Panningen, Nederland

03-01-2017

Na afgelopen jaar het Pieterpad voltooid  te hebben, afstand 490 km van Pieterburen ( Groningen ) naar Pieterberg ( Maastricht ),  ga ik mij storten op de  2500 km tocht naar Noord-Spanje.    Ik zag het pieterpad niet direct als een training voor Santiago, het was met 6 personen een gezelligheid tocht, met de nodige hapjes en drankjes onderweg natuurlijk ( snelle jelle's ).                       Omdat ik afgelopen jaar door omstandigheden een tijdje uit de roulatie was,  en na een poging de draad weer probeerde op te pakken, doch definitief thuis kwam te zitten. Na kort beraad met mezelf besloten om misschien het roer om te gaan gooien.        Het leven loopt zoals het loopt, en het is te kostbaar om bij de pakken neer te gaan zitten.  Het lopen naar Santiago was al langer een plan van me, maar nooit geweten dat het lopen vanuit je eigen woonplaats ook mogelijk was.     Vorig jaar tijdens de 4daagse van Nijmegen een man ontmoet die dit met zijn vrouw ging doen.    Inmiddels zijn Hay en Jaqueline uit Horst-America alweer een dik jaar terug, en heb ik ze al een bezoek gebracht,  hun vol verhalen natuurlijk, het heeft mij alleen maar nieuwschieriger gemaakt, blijkt besmettelijk te zijn,  zegt men.

Waarom naar Santiago, te voet,  vanaf mijn woonadres ???  Antwoord is,       WAAROM NIET.

Niet zozeer van wegen religieuze redenen,  maar zal tijdens mijn tocht,   toch wel enkele malen God , op mijn blote knietjes moeten vragen,  waarom ik aan deze reis ben begonnen.       Het avontuur spreekt me wel aan, het veel alleen te zullen zijn vind ik geen probleem, hier kan ik heel goed tegen .   Misschien om spirituele redenen,   wie zal t zeggen,   kom ik wel achter tijdens mijn lange wandeling, en natuurlijk ga ik veel mensen ontmoeten,  maar vooral met mezelf bezig zullen zijn,  hoe ik hier als mens uit ga komen, heeft het me sterker gemaakt,   en natuurlijk ook wat ik met de rest van mijn leven van plan ben te gaan doen,   terug in het oude wereldje,   nieuwe baan zoeken,  of iets totaal anders.

Ik heb nog een kleine 3 maanden voor de boeg,  ( 2 april )  voordat ik de deur achter mij dicht trek, en hoop dat alle voorbereidingen goed verlopen, trainingen,  schoenen inlopen en veel tijd doorbrengen in de sportschool  voor het verstevigen van rug en knieen. Had al een knie blessure een paar weken geleden, word ik toch wel een beetje onrustig van, te zware bepakking en verkeerd verdeelde bagage bleek,  komt heel nauw begreep ik van kenners.

Binnenkort  ( 13 januari )  nog een weekend naar Vessem,  het genootschap van Sint - Jacob is hier gevestigd, hier zal ik mede pelgrims ontmoeten, en ook pelgrims die deze tocht reeds gelopen hebben , zelfs meerdere keren, tja dat noemen ze t pelgrims virus dus.    Lopend of fietsen naar bekende bedevaartsplaatsen ,  maar er wordt ook gebruik gemaakt van ezel of paard.       Inmiddels heb ik ongeveer 300km in de benen zitten, en het gaat prima.     Maar er moeten er nog zeker 500 bij.   Toch ook weer niet teveel trainen volgens de fysio,  rusten blijkt ook een goede voorbereiding te zijn.

11-01-2017

Vandaag de nieuwe schoenen gekocht,  bij Bever in Venlo,  ga hier alles kopen,  goede adviezen,  goede materialen,   kost wat =  maar dan heb je wel wat.  Het worden hoge lowa's,   was in twijfel tussen de Lowa en de Mindle , uiteindelijk werden het toch de vertrouwde Lowa.   Ook de slaapzak heb ik vandaag meegenomen, zag op de site dat er een was van 500 gram,  erg licht van gewicht dus, niet heel warm,  +13 grd,   heb al een nachtje proefgeslapen, met legging en sokken gaat dit prima lukken.

02-02-2017

Vandaag een heerlijke wandeling gelopen met Jan  ( pieter-pad maatje )  in ons mooie Zuid-Limburg,  met de wandelkaart in de hand,   de regio  Berg en terblijt  - Margraten- Valkenburg verkend,  was een heerlijke zonnige dag met temperaturen van 12 graden,  top voor de tijd van het jaar.   Met mijn rugzak waar ik inmiddels toch al aardig aan ,, gehecht,,  ben , en mijn wandelstokken voor het eerst gebruikt,  ook dit gaat goed,  ik merk wel dat ze wat verlichting geven, zeker als het wat heuvel  op/af  gaat.     In Valkenburg een heerlijk soepje gegeten op het terras,  en als finisching touch een flinke kuiten bijter na,  die wist Jan nog te liggen,  ook deze zonder kleerscheuren boven gekomen,  oke oke ..... was dan wel geen pyreneen top,  maar toch, ik moet ergens beginnen,  nietwaar ??

10-02-16...............OP BEZOEK BIJ PETRA VERHEES.

Petra Verhees,  een oude rot in het vak,  betreft het bezoeken van Santiago, te voet of met de fiets, samen met haar man Louis weer een tof middagje gehad in Meijel, heerlijke verhalen , maar natuurlijk genoeg adviezen voor mij,  ik kan uren naar die twee luisteren, fotoboeken bekijken,  het was dan ook enkele uren en enkele wijntjes later dat ik met tegenzin naar huis ging, ze zouden mijn routeboek van het stuk Frankrijk voor mij meenemen, hun gaan net voor mij die kant op ( met de auto ) om te hospitaleren in de buurt van Veselay,  hier slaap ik ook en pik  het boek hier weer op, tja alle kleine beetjes helpen aan gewicht.  Het zou fijn zijn als ik ze nog zou treffen in L'Esprit du Chemin maar ik denk t niet, dan zou ik toch flink door moeten lopen , en wat ik niet wil is lopen op tijd.   Petra en Louis bedankt voor jullie gezellige uren en succes met hospitaleren.