Dag 77 Espinosa del Camino / Cardeñuela de Riopico 33 km

18 juni 2017 - Cardeñuela Riopico, Spanje

Vanaf 06.00 uur ontbijt, heerlijk een ontbijt voordat ik aan het lopen ben, dat is al een tijdje geleden, twee Fransen en de Duitser deden gezellig mee, de eerste pelgrims van de dorpjes hiervoor kwamen hier een ontbijtje kopen. De Fransman verontschuldigde zich voor zijn snurken, ja de kamer zal wel helemaal vol liggen met hout nu. Wat t ging worden vandaag, ik heb geen enkel idee, gewoon maar beginnen met lopen denk ik zo. Ik loop harder dan de meeste pelgrims en ik had er al een paar ingehaald, het was koud vanmorgen, maar boven op een eerste vrij pittige heuvel kwam zonnemans me al gedag zeggen, ik lachte vriendelijk terug. Wat mountainbikers, een enkele pelgrim , tja dat was het wel zo'n beetje, wat ik wel tieperend vond vanmorgen, ik heb er drie zien terug lopen. Heb heerlijk langzaam aan gedaan voor mijn gevoel, veel vlinders, heb geprobeerd een mooie foto te maken, niet gelukt helaas, en de weidevelden, prachtig. Eerste stuk ging door een bos, veel schaduw, warm werd het wel weer vandaag. Waar zou ik stoppen, wist het na 20 km nog niet. In San Juan de Ortega een cola gedronken, liepen de twee Fransen voorbij. Ik heb over een hoogte van 1150 mt gelopen, gaat nu weer een beetje af. In het dorpje Ages even naar t kerkje gelopen dat niet op de route lag, er zaten ook hier weer een paar ooievaars op, ik ga de komende dagen héél veel vogels zien, zegt mijn ( Engels ) boekje. Ook in dit dorp, net buiten de kom, zat een man buiten hout te bewerken, ik nogal geïnteresseerd in zoiets ga t nader bekijken, krijg ik een hele rondleiding, mooi spul maakt deze man, te koop, maar helaas geen plaats in mijn kleerkast. Heb zijn logboek ingevuld. In het volgende dorp Atapuerca zijn grotten uit de historie, liggen 500 mt van de route vandaan, een heel archeologische park, ben er niet geweest, staan op de Unesco lijst. Ga ik nu nog verder dan zijn het nog ongeveer 8 km, gaan we doen, het werd wel warmer en warmer. Net buiten dit dorp moest ik toch maar eerst even een lunch pauze nemen, ik had nog wat brood en een blikje sardines bij me, lekker soppen wat ik in Frankrijk geregeld deed. Een park met veel schaduw en wat picknick tafels. Hier trof ik een pelgrim, dacht ik, maar het was een dakloze man met zijn hele hebben en houden bij zich, en drie honden. Hij woont op de Camino, heeft ze allemaal gehad, portugees/ North/ Frances, aardige Spanjaard, heb met hem een half uurtje mijn tijd gedeeld, muziek aan, The Wall van Pink Floyd, hij wilde niks van politics weten. Het stuk hierna was vrij pittig, ongelijke rotsachtige ondergrond, het ging na zo'n dag lopen wel een beetje door de zolen heen. Boven aangekomen, stond een groot houten kruis, en het uitzicht op Burgos. Die ga ik vandaag niet halen, zijn nog zeker 13 km, even in boek kijken, volgende dorp had geen herbergen, die daarna kwam had er twee, gaan we daar naartoe, kilometertje of drie nog. Vlak voor t dorp staan al vaak borden van de Albergues, nam de Via Minera, even nog een klimmetje van 200 mt. Klein zwembad was erbij, €5.00 voor een kamer, ja doe die maar, waren al wat Amerikanen, en de locatie was leuk. Eerst maar eens een biertje dacht ik zo, nu ik hier ben voel ik pas echt hoe warm het is, graadje of 35 zal het wel zijn. Sorry dat ik jullie zo af en toe opzadel met mijn frustraties, hoort erbij, en ik ben t even kwijt, daar is dit blog ook voor, kan niet zomaar een Spanjaard voor rot gaan schelden. Ben t weer kwijt en gaat weer top. Heb er weer zin in. 18.30 uur, komt de Letse binnen lopen, waw die is laat, ja ze ging voor Atapuerca 8 km terug, maar deze was vol, tja dan moet je door, was balen voor haar. Ik ontmoeten een moeder en twee kleine kinderen bij het zwembad, ik had Rijk zijn blog gelezen en was verbaasd, er stond een foto op van dit gezin, hij had hun gisteren ontmoet. Ik zit nu, na t eten langs de kerk op een bankje, hoog op de heuvel, prachtig uitzicht, komen er drie mannen de trappen oplopen, even kijken naar t kerkje, zijn t de mannen van vanmorgen, de Duitse fietser en de twee Fransen, slapen een refuge hier beneden, zo gaat dat, 33 km verderop en je slaapt weer bijna in dezelfde alberge. Krijg een App van de twee Slowaken, morgen afscheidsavond van hun in Burgos, met Meg en Erica, ze gaan ook naar huis. Later.