Dag 66 Ostabat / Saint-Jean-Pied de Port 22 km

7 juni 2017 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

06.00 uur klaarwakker, als er Franse op de kamer liggen kan / mag er ook nooit een raam open s'nachts, vreselijk verstikkend is dat. Vanaf 06.30 uur is ontbijt, dat ga ik wel halen, of ik de eerste was, nee hoor bij lange na niet, maar wel bijna als eerste weg. Het was prachtig maar de zonsopgang had ik al lang gemist. Prachtig landschap, of had ik dit al eens gezegd, de paadjes gingen door bossen en langs velden, ( nog ) niet al te pittig, lekker wandelen, ja wat anders!!! Het werd zienderogen drukker op de route, liep even met een meid over, ze kwam vanuit Le Puy gelopen, Megan uit Corsica, had 15 kg op de rug, woog zelf nog geen 60 kg. Langs een drukkere route stonden twee fietsers langs de kant, ook richting Santiago, waren Nederlanders. Lopen zonder iemand tegen te komen is er niet meer bij. De streek word steeds mooier, de huizen ook, in Saint-Jean-le-Vieux even een terrasje gedaan, het is net 11.00 uur geweest en SJPdP is geen 5 km meer te gaan, lekker weertje vandaag. Even later een tijdje opgelopen met een vrouwtje uit Montreal, tot SJPdP, druk van de touristen, maar ook veel
Pelgrims, groepen met Gidsen, lijkt idd veel op Valkenburg. Bij het pelgrimsbureau was het druk, ja voor de stempel natuurlijk, die moet ik ook hebben, want dit is weer een mijlpaal, Veselay (30 april ) was een derde van de route, SJPdP ( 7 juni) ligt op twee derde ,, top Beum,, en nu naar Santiago. Ik kreeg een stempel in mijn nieuwe paspoort, de Spaanse heb ik gekocht, en ik zou hier mijn routeboek kopen van Spanje, niet voor de route want die zal goed aangegeven staan, maar voor de overnachtingen en de bezienswaardigheden. Helaas niet te verkrijgen in het Nederlands, wat is dat dan, veel talen maar geen Nederlands, dan maar in het Engels, om 14.00 uur was alles dicht in het stadje, en de mensen verdwenen als sneeuw voor de zon, heb bij Herman bij de pelgrimsinfo voor een plek gevraagd iets buiten SJPdP om te slapen, het was nog zo vroeg, in Huntto was plek, en een erg mooie locatie volgens hem, ik dacht zo, doe eens wat voor jezelf, kamer voor mezelf, mag wat luxe, gewoon een kadootje dat ik morgen Spanje in loop. Huntto ligt op 500 meter hoog en is 5,4 km achter SJPdP, dus tegen de helling van de Pyreneeën, met een natuurlijk prachtig uitzicht. ( ooo, had ik dit al eens gezegd) En een kadootje werd het, ik zat nog even buiten te wachten, met een dochter en haar vader, leuk als je dit met je vader kan doen, Gite ging om 15.30 uur open, wat een prachtige kamer kreeg ik, denk wel het beste uitzicht, hier slapen meer dan een paar mensen, want ik zag de dinner ruimte gedekt voor 15 personen. Zit nu heerlijk buiten, genieten van zon en uitzicht, loopt er een hagedis over mijn voet, zag hem aankomen lopen, onder de vlonder vandaan. Ook een tijdje staan loeren op roofvogels die boven een maaiveld rondcirkelde, maar helaas geen goede foto. Kon ik maar over brengen wat ik nu voel, maar dat is onmogelijk. Zit een beetje in mijn Engels routeboek te bladeren, tja t is zoals het is, ,,the way,, . Helaas ben ik een dag tevroeg, zou graag over twee dagen op de top gestaan hebben, maar t wordt dus morgen, dagje stoppen zou toch een optie zijn , nietwaar ? Bijna 19.00 uur nu , tijd voor de maaltijd. 20.30 uur, terug van dinner, lamsvlees was heerlijk, 15 pelgrims, op drie na allemaal Fransen. Nu even balkonnetje, dacht het maar is toch wat fris, 500 mt hoog voel je direct, terrasdeuren kunnen open blijven voor de view, te mooi om al naar bed te gaan. Ontbijt vanaf 06.30 uur, want het wordt warm morgen, en de top ligt morgen op 1400 meter, makkie toch ?? Later.

1. Peet:
    7 juni 2017
    Nou,nou wat n geweldig plekske hees se dich oethgezocht.
    Balkon with a view. Super!!
    Bin super trots op mien groëte Zus , mer ich mis dich wel.
  2. Marion:
    7 juni 2017
    Wouw Beum je ligt er wel als god in Frankrijk bij vannacht.
    Geniet ervan en van de rust.
    Groetjes vanuit Helden
  3. Jan savelkoul.:
    7 juni 2017
    Nou !!!heb je je verjaardag gevierd met een lach ? .
    Ik heb in elk geval aan je gedacht en in stilte een stukje meegelopen.
    Spanje is zowaar nog mooier veel succes
  4. Mieke Habets:
    7 juni 2017
    Hoi Bea, sinds enkele dagen ook jou gaan volgen. We genieten van je v
  5. Mieke Habets:
    7 juni 2017
    Hoi Bea, sinds enkele dagen jou aan het volgen. Geniet ervan. Ik geniet van jouw verhalen en foto's
  6. Fam Bruijnen:
    8 juni 2017
    Hola Espanja! Bea veel loopplezier in het Spaanse ! Met veel belangstelling lezen we iedere dag jouw blog.
    De groete vanoeth kepel!
  7. Puk:
    8 juni 2017
    hallo bea,wat een avontuur.volg dich sinds ein aantal daag.dich ontwikkels dich tot ein steeds betere vertelster.edere avondvolg ich dien feuilleton,Puk oet Roggel
  8. Math:
    8 juni 2017
    Ha Trix, tweederde van je doel heb je erop zitten. Wat goed van je, n beresterke bikkel ben je. Af en toe eens n pijntje, het deert je allemaal niet. Je gaat er helemaal voor om je einddoel te gaan halen. Heb echt wel respect voor je, hoe je het allemaal voor mekaar krijgt. Ik dacht zo van, je bent zodadelijk jarig!!!!!! Ga eens lekker eten, als mijn cadeu, voor je verjaardag. Declareren kun je bij mij, als je weer terug bent in Kepel. Succes met je laatste lange wandeletappe. Het lijkt mij, het allermooiste tripje naar Santiago toe. Jij moet het nog gaan ondervinden, ben benieuwd. SUCCES TRIX, later .
  9. Tom Lotte en Senn:
    Hey Bea,
    Wauw al op 2/3 van je reis, en morgen in Spanje, super!! Ik (Lotte) houd je blog goed bij, erg leuk om te volgen en te lezen. Knap hoe je het allemaal doet en volhoudt. Én natuurlijk dat je er ook zo van geniet, misschien nog wel het belangrijkste.
    Hier in 'kèpel' gaat alles nog steeds goed, op je huisje wordt goed gepast, maak je daar maar geen zorgen om.. en ons nieuwbouwproject verloopt ook goed. Wij hopen erg dat de deadline van oplevering voor de bouwvak gehaald wordt. Dus niet te snel terug komen hè Hahahah nee grapje!!
    Eerst lekker genieten van weer een mijlpaal en vooral niet bezig zijn met hier. Veel plezier in Spanje en we lezen het wel weer :)
    Groetjes Lotte, Tom en Senn