Dag 54 Pont-Saint-Martin - Ivrea 25 km

22 juli 2021 - Ivrea, Italië

Vandaag ging ik wat later van start, de route zou niet zo heel erg lang zijn, tussen de 20 en 25. Ik had gisteren een beker yoghurt gekocht voor het ontbijt vanmorgen, dat was dus al een goede starter. Het begon al direct met een stevige klim, die zag ik niet direct aankomen. Ik had goed geslapen en mijn benen waren oké. Lopend door prachtige wijngaarden, jammer dat we voor de druiven nog te vroeg waren, ook de kiwi's waren nog niet rijp. De bergen werden steeds lager vandaag en vanmiddag zou ik mijn laatste klim maken voorlopig, dan heb ik ze achter me liggen en wordt het vlak. Er moest ook een stijle kruistocht beklommen worden, veel losse stenen vandaag wat echt niet lekker liep. Fijn dat ik een fotograaf bij me heb zo krijg ik nog wat foto's van mezelf, altijd beter dan die selfies. Drinken is er ruim voldoende in de bronnen maar soms moet ik ook even wachten op een verderop liggend dorp en dan is mijn bidonfles alweer aardig lauw dit altijd weer ruilen voor vers koud water. Ik dronk aan een waterkraan en zag in deze bak koikarpers zwemmen, nog niet eerder gezien. In een kerkje was een fraaie grot gebouwd met Bernadette van Lourdes. Zolang ik in Italië loop zie ik al van die kleine autootjes met drie wielen, die rijden hier best veel, daar wilde ik wel eens een foto van hebben met mij achter het stuur, en hier stond er even een geparkeerd bij een tuin, de jongeman vond het geen probleem om ons een kiekje te laten maken maar dan moesten we wel mee in zijn wijnkelder komen kijken. Natuurlijk doen we dat, het was er heerlijk koel en hij vertelde trots over zijn familie wijnen. Iets verderop was een grote wijnerij, een prachtig gebouw waar we wat dronken. Buiten stond een auto met verschillende zeer oude ronde Italiaanse kazen, ik moest mijn neus toch even in de auto steken, rook heerlijk. Ook kwamen we nog bij een mooi meer waar een gezellig restaurant bij lag, mijn lunch bestond hier uit een heerlijke spaghetti, en troffen we Alicia van de vorige avond, ze ging ook weer naar hetzelfde slaapadres vandaag dan wij. Dit Hostel lag over de rivier in Ivrea en was prachtig gelegen aan een stromende rivier. Vanuit mijn slaapruimte keek ik op een aantal jongelui die aan het wildwaterkanoën waren.  Bij een verderop gelegen supermarkt heb ik een blikje soep een stukje kaas en een fles wijn gekocht, deze gaan we in de tuin vanavond lekker soldaat maken, ook vanavond weer heerlijk zwoel. De was is allang droog.