Dag 48 Orsiéres - Bourgh-saint-Pierre. 17 km

16 juli 2021 - Bourg-Saint-Pierre, Zwitserland

Slecht geslapen vannacht, verdorie en dit nog wel in een bed, dekbed was veel te warm, heb mijn slaapzak maar tevoorschijn gehaald, en raam open, helaas veel verkeer langs. Ontbijt was goed maar niks aan over, en over het weer daar is maar een woord voor, REGEN !!!  Ik zag op de buienradar over heel Europa enkele buitjes hangen, maar de grootste hing weer precies daar waar ik zat te ontbijten, hoe is het toch mogelijk. Ging ik hier op wachten of liep ik alvast aan? Even wachten nog, ik had hier toch WiFi, en mijn wachten werd beloond, DROOG bij vertrek. Even naar de super om de hoek en we kunnen weer. In het begin viel het echt wel mee, dacht nog als het zo blijft dan ben ik over 2 uur bij mijn volgende hotel. Dus ik genoot, maar nog steeds hoor ik op afstand de wilde rivier en de auto's rijden, dus echt rustig was het niet. Ik kwam door leuke dorpjes maar hier moest wel voor geklommen worden, en natuurlijk werd het zwaarder, op plekken zo stijl dat ik op dat moment aan andere mensen dacht, hoe gaan jullie dit doen ? Maar zorg zelf maar eerst dat je boven komt Beum, soms echt heel heftig, tong oppe schoenen, snot uit de neus en op plaatsen dat ik even rechtop kón staan moest ik ook even de tijd nemen om op adem te komen, maar in het geheel vond ik het wel meevallen trouwens. Nu schijnt de zon in Zwitserland en is het in Italië zwaar bewolkt.  De witte bordjes bij de vele gele richtingsborden geven de hoogtes aan. Ik ben vanmorgen begonnen op 887 meter en ik ga vandaag eindigen op 1632 meter, toch bijna het dubbele. In het leuke dorpje Liddes heb ik lekker geslenterd en mijn ogen uitgekeken, wat een oude huizen staan hier, veel erg scheef, een wonder dat ze in alle tijden vele stormen hebben getrotseerd, er was zelfs een klein supermarktje, hier kon ik met mijn rugzak niet naar binnen, ik zou alles omstoten, heb het dan ook niet uitgeprobeerd. Al een tijd hoorde ik een paar helikopters maar geen idee wat ze aan het doen waren, steeds dichterbij komend werd mijn VF geblokkeerd, ik moest even een stuk over de grote weg lopen, anders zou ik zo een boompje op mijn kop kunnen krijgen, deze werden dus met de heli uit het bos omhoog gehaald  en ergens op de weg gedropt. Mijn hotel lag iets uit het centrum aan een wéér drukke weg. Goedkoop en dus in een zaaltje, deze zijn per hotel erg verschillend, deze is dus erg goedkoop maar de bedden waren er dan ook naar, en helaas vandaag geen handdoek van de zaak. Ze wilde me eerst een gastenkamer aanbieden maar ik had op internet deze goedkope zaaltjes gezien. Ik hoop weer de enige te blijven op de kamer voor acht. Stel hier zouden echt acht mensen slapen in deze kleine ruimte, moet er toch even niet aan denken. De douche was heerlijk en het bier in de bar smaakte ook heel best. Vandaag maar 17 km gelopen, dit is aan te raden want de volgende is de top, omdat het zo zwaar is wordt aanbevolen dit in twee etappes te doen. Ik was al om 14.00 uur op de bestemming, en de benen vonden het welletjes voor vandaag. Had wel een tv op de kamer dus kon tour de France kijken. Iets verderop was een kroeg, maar het regende weer en ik zag er vanaf. Eten in het hotel, heb ik net even de menukaart gezien, onder de € 40,00 kon ik niks krijgen. Dan maar een boterham met kip vanavond, het ontbijt kost morgenvroeg              € 17,50 nee dank u, ik loop wel aan met wat ik nog heb. Nog één dag en dan kan ik weer gewoon betalen met de euro, en zal alles weer betaalbaar zijn. Buiten nu 13 grd, gelukkig heb ik verwarming in de ruimte en 8 wollen dekens. Verder geen pelgrims, ook Bruno zou vandaag in dit dorp overnachten zij hij me een paar dagen geleden, er zijn nog meer hotels. Heb een fijn uitzicht over de bergen, maar helaas donker en nat. Morgen weer een dag.