Dag 100 Cee / Finisterre cape 16 km

11 juli 2017 - Fisterra, Spanje

Dag 100, wat een prachtig getal om ,,mijn weg,, af te sluiten. Heb heerlijk geslapen, doch ook veel wakker geweest van t krijsen van de meeuwen, ja die zitten hier aan de haven. Kom ook wat lastiger het bed uit vanmorgen, heb spierpijn van de teveel gelopen km gisteren, maar eenmaal in de benen komt dat wel goed. Ik moet zeggen dat ik best wel een beetje gespannen ben deze laatste dag. Heb vannacht ook gedacht aan veel dingen die me zijn overkomen de afgelopen maanden, wie ik ontmoet heb, hoe zal t nog met ze gaan, en zullen we elkaar nog eens zien, ook de Nederlander Rien die ik trof in de buurt van de Pyreneeën, liep terug naar Nederland, waar zou hij nu lopen, Lieve uit Belgie is al weer 10 dagen aan het werk, kan de draai niet meer vinden, krijg van Cynthia en pa een app dat ze zijn aangekomen in Santiago met een verzoek aan te komen op Reunion, John uit Lowakije, Rijk ga ik nog zien, zoveel mensen. Ik zit hier nu te ontbijten, met tv aan, beelden van stierenrennen door de straten van Pamplona, ja daar heb ik een tijdje geleden ook gelopen bedenk ik me, maar dan zonder stieren. De weergoden hebben het beste met me voor, ik voel me heerlijk en ga t maken vandaag. Net buiten de stad staat er een oud stel kippen te slachten, op de boomstam, vrouw houdt vast, hak, hond doet de rest. Thuis vroeger ook genoeg gezien. Er komen heel veel pelgrims/wandelaars terug lopen op weg naar Santiago weer. Vlak voor Finisterre kon ik het pad afwandelen naar een mooie baai, heerlijk, niemand aanwezig, schoenen uit , heerlijk dit, wat een prachtig gevoel met nog ongeveer 6 km te gaan, komt er een Zwitsers stel aan, we kende elkaar uit de albergues. Felicitaties uitgebracht, na een half uur verder, ik zag de vuurtoren al even liggen, in Finisterre was het druk van touristen, even broodje kopen bij de super, op boulevard genieten, nog meer bekende, hey wat leuk, zoveel heb ik er in heel Santiago niet gezien. De weg naar de kaap is nog 3.5 km lang, het is bijna gedaan, ik realiseer me dat steeds meer en het geeft me dan ook het nodige kippevel met natte ogen. Aangekomen op de kaap Finisterre, ook hier weer veel touristen natuurlijk, even doorheen kijken, laatste syempel voor mijn paspoort scoren, achter de vuurtoren naar beneden gelopen, daar zaten de echte pelgrims, je mag hier je kleding verbranden van de reis als je daar behoefte aan hebt, hier ook heerlijk gezeten, met natuurlijk een prachtig uitzicht over de oceaan, uitkijken met die rugzak dat ik niet naar beneden donder. Het paaltje met de 0.000 km moest natuurlijk door iedereen gefotografeerd worden. Ik liet t allemaal de vrije loop, nee hoor mijn kippevel verdween niet. Dit was pas aankomen. Heerlijk wat een gevoel. Hier heb ik t voor gedaan, maar natuurlijk op de eerste plaats voor mezelf, heb ik wat bereikt met deze reis, of moeten er nog vele volgen??? Of of of. Al die maanden, en dan dit zien, maar vooral dit voelen, mensen ik zweef. Ik bekijk mijn schoenen en voeten en0 ben trots op mijn voeten dat ik zonder ook maar een blaar deze afstand heb gelopen, mijn schoenen hebben iets meer schade opgelopen, maar buiten een nieuwe hak in Nievers en een kleine nieuwe stik in Bazas, hebben ze prima stand gehouden, ze gaan in mijn trofeenkast. Bij de vuurtoren trof ik later Margo uit Dessel- België weer, wat leuk haar weer te zien, ze was nog naar Muxia gelopen, top. Ik ga hier mijn reis afsluiten met het ontkurken van een fles champagne, en het uitschreeuwen van prestatie, ben trots op mezelf. Ik wil jullie lezers allemaal heel hartelijk bedanken voor het lezen van mijn blog, de vele reacties op blog of app, in voor, maar vooral in tegenspoed, zonder jullie aanmoedigingen had ik het misschien niet gehaald, bedankt. Ik ga nu afkikken net als jullie, ik blijf nog een paar dagen mijn welverdiende vakantie hier vieren en ik zie de meeste weer terug in Panningen over een paar dagen. Later.

1. John Holla:
    11 juli 2017
    Ongeluiflijk wat un prestatie...onbeschrieflijk vuuël respect veur dich!! Proficiat!!
  2. Postbode marloes:
    11 juli 2017
    loop je niet terug dan proficiat! echte top prestatie!! als ik info wil weet ik je te vinden goede terugreis en geniet van je laatste dagen
  3. Robert:
    11 juli 2017
    Top gedaan ! Respect, wat een prestatie, gefeliciteerd. Leuk om je te volgen via bloq...Blijf genieten en tot snel op ons pleintje !
  4. Bevo Will:
    11 juli 2017
    Ghapeau Bea,je hebt een super prestatie neer gezet,
    Maak een diepe buiging voor je.
    Geniet er nog heerlijk van.
    Zie je weer in Helje
    Gr,Will P
  5. Fam Bruijnen:
    11 juli 2017
    Je hebt het gemaakt .Proficiat !En mag zeker trots zijn op jezelf!
    Tot ziens binnenkort!
  6. Jo kranen:
    11 juli 2017
    Bea geweldig krieg der ene brok van in de kèl als ich dit lees Super man
  7. May:
    Super Bea⚘
  8. May:
    11 juli 2017
    Proficiat Beum, wat een knappe prestatie.
    Chapeau!
  9. Em-Jeej:
    Heej Beej,
    Muts aaf, pet aaf, den allerhoe-ëgsten hood aaf. Maar maedje, "Kenonne" waat ein prestatie!! Geweldig, ein van de allerbaoveste plank! Aankomme is niks, zegge ze, maar de weag d'r haer, det is ut! Maar aankomme nao zônne waeg, det mot euforisch zien, det kèn neet anders. Vraog nog maar neet wat 't dich haet gebrach, det kump waal. Maar vas en zeker vuuël míer as was dich now maar enigzins kans bedinke. Geneet volop, alle daag die dich gegaeve zien. Loat de kurke maar knalle. Dees euforie blief althied en ie-ëwig beej dich. Roop ze te pas en te onpas op as 't nuu-ëdig is.
    Knoevel, díekke proficiat en veur de letste kiër,
    Hald dich!!
  10. Miriam Coopmans:
    11 juli 2017
    Super prestatie, Bea! Een diepe buiging!
    P R O F I C I A T!!!
    Geniet nog van je afkick-dagen in Spanje en tot ziens in Kepel!
  11. Petra:
    11 juli 2017
    proficiat super echte pelgrim aan het einde van de sterrenweg, tot ziens in limburg
  12. Jos Janssen:
    11 juli 2017
    Wat een geweldige prestatie Bea.
    Je bent een" echte bikkel"!
  13. Marleen Spreeuwenberg:
    11 juli 2017
    Bea, super wat een prestatie, gefeliciteerd.
  14. Marion:
    11 juli 2017
    Beum, wat een prestatie. Super knap wat ben jij een bikkel.Krijg er ook kippevel van. Zien je snel weer
    Groetjes Marion en Peter
  15. Tom Lotte en Senn:
    11 juli 2017
    Super Bea!! Auch wae zeen trots op dig, wat een prestatie hey!
    Geniet nog lekker van dien welverdeende vakantie en laot maar weite wanneer se ongeveer thoes kums/bis.
  16. Mam:
    11 juli 2017
    Geweldig wat je gepresteerd hebt met alle ups en dauns maarook de mooiemomenten die je beleefd hebt. Geniet nog een paar dagendat je nog daar bent, je zult de mensen toch wel gaanmissen als je weer thuis bent. Goede reis terug en tot ziens in het weekend.
  17. Tineke:
    Knap Bea,
    Maak een hele diepe buiging...
  18. Jan savelkoul.:
    12 juli 2017
    ik en vele anderen zullen je gedenken als ze het wel eens moeilijk hebben ,,,moeilijk te beseffen en uit te leggen ''wat jij nu voelt ''het is als regen na een zeer hete dag denk ik .
    een bevrijding en een overwinning gelijk tijdig is zo mogelijk een juiste benadering .Droom nog even met het zicht over de oceaan laat je ogen glijden als in een droom waar de prins je zal wakker kussen en enkel hij weet waar je werkelijke passie ligt verborgen.
    Tot ziens in helden op een dag,,,, groet jan.
  19. Marianne:
    12 juli 2017
    Proficiat met deze geweldige prestatie. Een prachtige levensreis. Je bent een kanjer. Geniet nog van de komende dagen aan de kust.
  20. Eugene Uiting:
    12 juli 2017
    Proficiat Bea. Des 1. Now aangekomme begint de rest van dien reis. Ik wins dig schitterende daag en ont-moetingen veur de kommende 50 jaor.
  21. Coen Naus:
    12 juli 2017
    Bea..SUPER..nogmaals CHAPEAU. Met n volle rugzak je verdere leven tegemoet. Geniet v j welverdiende dagen a d kust. Groet
  22. Natasja Bos:
    12 juli 2017
    Geweldig Bea, wat een top prestatie!!!! Gefeliciteerd! Geniet van je af-kick dagen aan de kust. Wel verdiend!
  23. Will:
    12 juli 2017
    Helemaal top. Ik ben nog steeds onder de indruk!
  24. Jan van der Vight:
    12 juli 2017
    Proficiat Bea, wat een knappe prestatie alle duimen zijn voor jou, ben zeer benieuwd naar je verhalen als je weer thuis bent, geniet nog maar van je laatste dagen in Spanje.

groet Jan
  25. Evelien de Groof:
    12 juli 2017
    Ja Bea, alles is al gezegd in de andere reacties. Ik sluit me volledig aan bij al die lovende woorden en welgemeende felicitaties. Ik vond het super om je te volgen! Fijne dagen nog!!!
  26. Steef:
    12 juli 2017
    Nou Bea wat een prestatie !!!!super knap gedaan....CHAPEAU nu nog lekker nagenieten...
  27. Hay en Jacqueline:
    12 juli 2017
    Bea, fantastisch gedaan, toch noh Muxia meenemen?
  28. Hay en Jacqueline:
    12 juli 2017
    Voldoende traningskilometers gemaakt voor de Vierdaagse van Nijmegen a.s. dinsdag!!!???:-)
  29. Andries Tromp:
    12 juli 2017
    Super Bea, je hebt het Eind van de Wereld bereikt! Maar voor velen het Begin van.....
    Geniet maar na daar op het hippiestrand! Ik ben er in 2015 een week gebleven, had geen zin meer in dat gewandeld, lekker relaxen! Camino-groet oet Helje van een ouwe Pylger.
  30. Simone:
    Ha Beum,

Wat een prestatie. Respect!
    Het lijkt alsof het je geen moeite heeft gekost. Het gaat je veel goeds brengen. Geniet van je welverdiende vakantie en de ontmoetingen die je gaat hebben.

Leefs
  31. Gerrie:
    13 juli 2017
    Wat een super prestatie Bea!! Geniet nu nog maar lekker van je laatste dagen daar in het zonnige zuiden! Dat heb je maar mooi geflikt!
  32. Ton Reinders:
    13 juli 2017
    Nou Beum ,, Chapeau wat een afstand en dan zonder een blaar,, ongelofelijk . Hoop dat je de laatste dagen nog heel mooi kunt afsluiten daar. ,, en ja kippenvel kreeg ik ook van je schrijven ,, toi toi tot in Helden
  33. Peter:
    Beum.....kanjer....

Gefeliciteerd maedje met deze zier bijzondere prestatie.....CHAPEAU.....!XXX

Maak der nog ein paar fantastische daag van,en bedankt veur de geweldige verhaolen en foto´s.

We zeen os weer snel ens op Nederlandse bodum...
    110 duimen idd. veur DICH.
    Gr.Pe XXX
  34. Adry Sijssens:
    13 juli 2017
    Hallo Bea, sinds je ontmoeting met Rijk hebben mijn man en ik je dagelijks gevolgd.
    Het was een genot om met je mee te reizen. We waren elke dag benieuwd wat je meemaakte. Fantastisch dat je je doel hebt gehaald. Van harte gefeliciteerd en succes
    in de toekomst. we zullen je verhalen missen. Groetjes Adry en Rinus Sijssens.
  35. Hetty Koolen:
    14 juli 2017
    Proficiat Bea, toppie gedaan. Respect voor jou doorzetting vermogen. Wat een geweldige ervaring rijker. Ik heb genoten van je mooi reis verhalen, thanks voor dat. Dikke kussen van mij en tot ziens xxx hetty
  36. Jeanne Verheijen:
    14 juli 2017
    Bea, top man! Gefeliciteerd met deze mijlpaal! Geniet nog ff van je vakantie op die prachtige plek daar!
  37. Hennie van Cauwenberghe:
    15 juli 2017
    Hey Bea, proficiat, een super prestaties van, en zonder een blaar, top. Aan je uitgebreide verslaggeving heb je mooie mensen ontmoet, met ieder z'n eigen verhaal en motivatie, lijkt mij zeer bijzonder. TOP!
  38. Jose:
    18 juli 2017
    Wat een geweldige prestatie Bea. Petje af. Gefeliciteerd
  39. Mia van der Asdonk:
    19 juli 2017
    Bea ik lees nu pas dat je bent aangekomen en dat je nu officieel Pelgrim mag noemen. Wat een super prestatie !
    Groetjes en mss die lunch nog doen
  40. Bosje:
    23 juli 2017
    beter laat dan niet beum proficiat top prestatie
  41. Kim Jacobs:
    2 augustus 2017
    HALLO Bea,

We ontvingen een tijdje geleden tips over dit blog van een enthousiaste volgster van dit blog. Vandaar dat ik even een berichtje stuur. Zou u het leuk vinden om over uw reis te vertellen in een artikel in nieuwsblad HALLO?
    Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
    Kim Jacobs
    redactie HALLO Peel en Maas
    077 396 13 57
  42. Marian Joosten:
    5 augustus 2017
    Nondeju Bea als ik dat allemaal lees dan krijg ik ook vet kippevel
    Trots op dich super
  43. Truus Thiesen:
    17 augustus 2017
    Bea jij hebt het gedaan !!!!!!!!!!!Super meid .......
  44. Desiree Bouten:
    19 augustus 2017
    Hey Bea,
    Ik was afgelopen zondag toen ik je sprak toch wel héél nieuwsgierig geworden naar je reisblog! Heb het bijna in 1 teug uitgelezen, zojuist nog de laatste 30 dagen, VERSLAVEND!!!!!
    Buiten jouw knappe prestatie van het wandelen, de ontmoetingen, het afzien en alle ontberingen, de stilte en schoonheid heb je ons mee laten genieten en proeven aan dit grote avontuur, heel bijzonder.
    Dankjewel, ik heb van je genoten (stoere vrouw).
  45. DEWART Patrick:
    29 augustus 2017
    Bea,
    Uit Waremme zou ik uw willen feliciteren. Ik heb uw van ver gevold . ik bedoel dat ik niet iedere dag uw verhaal gelezen heb. Waarom? alleen en gewoon omdat, zoals ik uw toen gezegd heb, ik wil niet te veel lezen over de camino voor dat ik mezelf heb laten vangen.
    Vandaag op het werk ben ik "stillikes" begonnen aan het opruimen van mijn bureau (ik ga met pension op 31/12) . In mijn eerste schuiv heb ik uw blog address terug gevonden en dan ben ik even komen kijken.
    Uw ben aan het km 0 geraakt BRAVO.
    Ondertussen ben uw al meer dan 1 maand terug thuis denk ik?
    Ik hoop vanuit het diepte van mijn hart dat uw gevonden heb wat uw zocht.
    Ik wensen uw een fijne en lange verdere leven . Misschien zien we ons nog wie weet. als uw wilt ben uw thuis altijd welkom
    Groetjes vanuit belgen.
    Patrick