Naam:
Foto’s:
932
Video’s:

Over mij

2 april 2024.   Binnenkort vertrek ik weer.

Na in 2017 naar Santiago te zijn gelopen,  kruipt het pelgrimsbloed voorduurend door mijn aderen en een vervolg zou dus zeker volgen. Na een periode van corona-opsluiting, vertrok ik in mei 2021 weer voor een wandeling van enkele maanden, ditmaal naar Rome. Deze reis is terug te lezen in een boek wat ik geschreven heb, en nog steeds te koop is bij boekscout.nl.  In oktober van 2023 heb ik besloten nog één keer te gaan pelgrimeren voor enkele maanden in voorjaar 2024 en wederom de bekende route naar Santiago te nemen. Ik vind het heerlijk om in mijn eentje door Frankrijk te lopen en te slapen bij locals, op campings of gewoon wild kamperen. Bekent is geworden dat het in Spanje een totaal ander verhaal gaat zijn. Het wordt er druk, heel erg druk, maar is het ontmoeten van mensen over de hele wereld dan wel weer een geweldige ervaring. We gaan het opnieuw beleven en ik ga proberen iedere dag weer een stukje op reislogger neer te zetten om jullie op de hoogte te houden van mijn avontuur. Veel leesplezier.

Over mijn reis

De eerste 800 km loop ik dezelfde route dan in 2017,  en wel Panningen, Givet, Reims, Veselay. Hierna buig ik af naar het zuiden om vervolgens aan te komen in Le puy en Velay. Hierna gaat de wandeling door naar SJPDP wat net voor de Pyreneeën ligt en daarna neem ik de kustroute in Noord - Spanje met steden als Irun,  San Sebastian  Bilbao, en vervolgens over de primiitivo naar beneden om in Santiago aan te komen.

Bezochte landen

Ik heb 23 landen (10%) bezocht:

Amerikaanse Maagdeneilanden, Australië, België, Canada, Denemarken, Duitsland, Egypte, Frankrijk, Griekenland, Hongkong, Ierland, Italië, Kroatië, Luxemburg, Nederland, Nederlandse Antillen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tunesië, Vaticaanstad, Verenigde Staten, Zwitserland.