Dag 82 Montefiascone - Viterbo 23 km

19 augustus 2021 - Viterbo, Italië

We hebben vandaag de wekker eens niet gezet en hebben uitgeslapen tot 06.00 uur. Er was een mogelijkheid voor een ontbijt om de hoek waar we gebruik van hebben gemaakt want op de route van vandaag was er geen enkele mogelijkheid tot enige versnapering. Stefaan liep met ons over en Jean-François was al onderweg, die halen we makkelijk in. Het was direct een flink stuk naar beneden en onze grote vriend Franz heeft het prima naar zijn zin, eet goed, drinkt goed, een voorbeeldige hond dus en voelt zich bij ons groepje helemaal op zijn gemak. De weg was vrij saai vandaag, buiten een oude Romijnse weg was er weinig tot niks te zien onderweg, alleen een graffiti kunstenaar was bezig onder een nieuw viaduct kunst aan te brengen, betreft de VF, heel erg mooi. Vandaag weer een korte route tot Viterbo, het weer was smorgens bewolkt maar in de middag werd het weer warmer, dus die km's hadden we, omdat er geen klimwerk in zat, zo afgelegd door deze professionals. Net voor de poort van de oude stad bezochten we een terras en het was heerlijk vertoeven hier met de grootste pul bier die ze konden tappen natuurlijk, iedereen doet mee met de eerste, en Franz krijgt zijn verdiende bak water. Onze bestemming voor overnachting lag vandaag eens aan de andere kant van de stad. De mannen (en hond) hadden nog niks geregeld. Jean-François zijn buurvrouw heb ik wel eens aan de telefoon, zij is Belgische en met een Nederlander getrouwd, zij regeld voor de mannen steeds onderdak. Het was inmiddels middag geweest en tijd voor een lunch waarnaar we ons op ons pad begaven naar het klooster van de capucijner broeders vandaag. De mannen en Franz liepen met ons mee maar hadden niet gereserveerd, doch na weer ons lange en droevige verhaal verteld te hebben, konden ze niet anders dan een oplossing zoeken voor dit Internationale pelgrims groepje, maar vooral het verhaal van de zwerfhond die een beter leven moet gaan krijgen doet het overal goed, tot nu toe gaan ze nog allemaal voor de bijl. We slapen nu in een ruimte met ons vijven, en Frans mocht onder de inkom bij de buitendeur op de mat slapen, was weer perfect geregeld vandaag. Deze stad is weer behoorlijk groot met veel verkeer maar wij logeerde er ver genoeg vanaf om er geen hinder van te ondervinden. Wederom geheel ommuurd en met prachtige ornamenten boven de vele poorten die toegang verschaffen naar de altstad. Nu, om 15.00 uur, is iedereen gedoucht en ligt alles voor pampus. Buiten begint het te onweren maar trekt voorbij en binnen blijft het bloedje heet. Om 17.00 uur lopen we met z'n allen nog een blok om, centrumbezichtiging, maar het viel buiten een klein stukje altstad wat tegen, na een bar en restaurant bezoek begaven we ons weer richting klooster voor een hopelijk goede nachtrust want morgen is het weer vroeg dag, de wekker wordt op tijd gezet voor weer een zware en warme dag. Hoop dat deze mannen niet snurken.

1. Maike:
    20 augustus 2021
    Hoppa de laatste loodjes tante bea! Knap hoor!