Dag 81 Bolsena - Montefiascone 19 km

18 augustus 2021 - Montefiascone, Italië

In alle rust vertrokken vanmorgen want er lagen nog wel wat pelgrims op een oor om 05.00 uur, en wij konden bij het café om de hoek al terecht voor een bakkie koffie en een croissantje. Ons groepje van vijf, en hond, vertrokken op deze dag voor een korte etappe naar Montefiascone. Vannacht zijn we even wakker geweest van Franz zijn gejank maar voor de rest heeft hij zich uitmuntend gedragen. Vandaag werd het wat klimwerk maar ook weer niet overdreven, van 370 mt naar 640 hoogte en de stad lag natuurlijk weer op een heuvel. Ik liep wat met Stefaan en Franz over, hij reageerd direct heel fel als hij een spoor van een konijn of ander wild dier ruikt, dan maakt hij zeehondengeluiden, blaffen kan hij niet echt. Met z'n allen een kleine pauze gehouden bij een waterfontein. Onderweg kwam dan toch het onvermijdelijke bord, ROME NOG 100 KM. Hier moest natuurlijk een ieder van ons op de foto, net als destijds het paaltje van Santiago  wat er niet meer stond. Vervolgens door het drukke verkeer van de stad. Hiervoor lag nog een supermarkt waar door ieder nog wat boodschapjes werd gedaan en er moest hondenvoer ingekocht worden natuurlijk. Buiten in de schaduw onze middagpauze genomen. Nou middag, het was net 11.00 uur geweest en het verdiende pilsje kwam toch al voor 12.00 uur in zicht, dit nuttigde we bij de poort voor de altstad, hier hebben we ons eerste terrasje gedaan want verder is er onderweg helemaal geweest, maar gelukkig was de etappe kort vandaag, dus we waren voor de middag al op onze bestemming, dit wordt weer een half dagje snipperen, tijd voor te rusten hebben we dus genoeg. Gisteren heeft Stefaan, vertrokken uit België, zijn 2000 km gelopen, een dag later dan ik, hij heeft ook zowat dezelfde route gelopen, de GR5, en is vertrokken op 11 juni. Deze mooie stad lag weer op een heuvel en was vreselijk stijl, de mooie koepelkatherdaal heeft een van de grootste koepels van Italië. We verbleven een uurtje of twee beneden voor de stadspoort op het terras met wat hapjes wat erg gezellig was. Ons verblijf, een monasteria (klooster) lag aan de andere kant van de stad waardoor we nog wat langer in de benen moesten. De mannen en Franz zouden in een ander klooster slapen maar mochten hier met de hond niet binnen dus die arriveerde even later ook bij ons waar het wel was toegestaan. Na ons middagdutje zijn we naar de stad terug gelopen waar we toch 2km vandaan lagen, dus weer opnieuw in de benenwagen. Het was een vrij hoge berg en de pelgrims moesten zelfs het volle pond betalen voor de bezichtiging van de toren, dan gaat het feest niet door. Terug op hetzelfde terras als vanmiddag een drankje gedaan en de stad, deze was niet bijster interessant, veel leegstand en veel tourisme was hier niet. We konden de eerste keer niet in de koepelkathedraal i.v.m. een begrafenis, waardoor we nogmaals terug moesten. Inmiddels hadden we de mannen getroffen, Jean-François ging terug naar het klooster omdat Franz daar was achtergebleven, de hond was uitgeput, en Stefaan ging met ons nog heerlijk uit eten. Weer een super geslaagde dag met prachtig weer, 27 graden en een heerlijk windje.

1. Annie en Theo Koopmans:
    Bedankt weer voor je mooie verslag.Succes met je laatste 100km 🍀🍀🍀🍀🍀
    Groetjes Annie.
  2. Bruno Hannoir:
    Bonjour Béa,
    Ça y est tu te rapproches de la place Saint Pierre...
    Grâce à toi et tes récits j'ai pu continuer le chemin virtuellement. Merci.
    Vivement l'année prochaine. Mais je ne ferai pas de longues distances comme toi.
    Sauf si je rencontre quelqu'un comme toi
    😁
    Il te reste encore 3 ou 4 jours. Absorbe toute l'énergie du chemin pour le garder en toi pendant longtemps. Décuple tous tes sens. Profites en à 200%.
    Ce soir je boirai un panaché à ta santé.😉
    Tchiao.
  3. Piet hovens:
    19 augustus 2021
    Blijf niet te lang hangen in Montefiascone want volgens de overlevering heeft zich daar een Duitse Keizer doodgedronken aan een bepaalde witte wijn en in de kathedraal begraven. Hij was ook onderweg naar Rome!!