Dag 53 La Gratada / Port-Sainte-Foy 23 km

25 mei 2017 - Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt, Frankrijk

De anderen heb ik vanmorgen eerst laten vertrekken, daarna kon ik lekker op mijn gemak me voorbereiden voor de dag die komen ging. Gisteren avond heeft onze gastvrouw het ontbijt al in onze gite gezet, ook de koffie al, deze moesten we maar opwarmen in de magnetron, wat een service, nee voor die prijs viel dit adres vies tegen, staat bij mij op nr 2 van minst gastvrij onderkomen. Om 08.30 uur aangelopen, het zou heel warm worden, vandaar dat de rest al vroeg vertrok. In 2 uur tijd liep ik hun voorbij, geloof dat ze bij een camping wat gingen drinken. Met Aquila ging het gelukkig weer wat beter, was er gisteren beroerd aan toe. In Monfaucon had ik geen water meer, een man gevraagd de flessen te vullen, en heb hier bij de Mairie een half uurtje in het gras gelegen. Veel was t niet vandaag, nergens kon je eten/ drinken krijgen. Landschap was beetje bos, wijnranken, veelal asvalt. Aangekomen in Port-Sainte-Foy , waar ik zou slapen, t was 13.30 uur, ben ik heerlijk aan de rivier La Dordogne gaan liggen, buiten een gezin met kinderen lag hier helemaal niemand, Het is toch Hemelvaart vandaag, iedereen heeft vrij. Blijf hier nog wel even een tijdje liggen, de gastheer zal me rond deze tijd nog niet verwachten. Aan de andere kant van de rivier ligt Sainte-Foy-la-Grande, via een brug kan ik daar vanavond heen lopen, hoop dat t gezellig is, nu even dutje doen. Was om 15.30 uur in Gite, een groot tuinhuis voor mij alleen, werd verwelkomt door de gastheer met een heerlijk koud biertje, ja monsieur zo doen wij dat, dikke duim voor u. Na douche , naar de andere kant van de rivier gelopen, kom ik daar een pelgrim tegen, Celeste, ze had er meer dan 30 km opzitten en kwam van een andere route, via Bergerac, hier is ze vandaag begonnen, t was haar eerste dag, direct al zoveel km , en zo heet, ze gaf te kennen toe te zijn aan een biertje, dan doe ik lekker met je mee, toch ? Ze sliep in de pelgrimsherberg bij de kerk, komt er net ook nog een Franse pelgrim aanlopen, ook even kennis mee gemaakt, t wordt wel druk zo. Misschien ga ik Celeste morgen weer zien, ik ga nu eerst wat eten, Maar er is niks te krijgen in de stad, alles is toe, alleen een ijscobar, nee ijsje heb ik geen zin in, nogmaals terug komen na 19.00 uur is ook geen optie, klein supermarktje wat eetbaars gekocht. Terug in de Gite werd ik verschrikkelijk verwend door de gastheer, dit kan een paard nog niet op, maar je mag een gegeven paard niet in de bek kijken, dus heb me he-le-maal aangegeten, en morgen nog een ontbijt MET eitje, de hoofdprijs voor deze man. Hij hoopt dit jaar zijn 2000 ste pelgrim te mogen verwelkomen. Zelfs mijn sandaal, was de zool van los, beetje glu, en hij doet t weer. Nu weer heerlijk in de fruitgaard luieren. Top dagje.

1. Hay en Jacqueline:
    25 mei 2017
    Je gaat als een trein zeg, sterker nog, een TGV.
    Ga zo door, de helft zit er ongeveer op. Er zal nog veel moois volgen.
  2. Jeanne Beumers:
    26 mei 2017
    Prachtig jou verhalen. Je doet het goed zus. Je ziet nog eens wat als je loopt en je de tijd kunt nemen voor jezelf
  3. Jan savelkoul.:
    26 mei 2017
    nog twee weken dan ga je weer je verjaardag vieren neem je die dag een loopvrije dag of loop je juist een stapje harder? .Ik zou kiezen om niet te lopen die dag een fles wijn en een paar pintjes wegwerken en je laten verwennen door de warme kussen van het niets doen en je verliezen in je dromen .ik groet je alvast en voel je welkom in de wereld van mensen met een gouden randje,als je goed kijkt in de spiegel zie je zijn schittering.