Dag 17 Remerschen - Haute-ham 31 km

15 juni 2021 - Haute Ham, Frankrijk

Leuke locatie z'n Jeugdhostel zo af en toe, een echt bed slaapt toch net iets beter. Met genoeg maagvullig weer op pad. Door Schengen en dan daar de brug over en ik sta in Duitsland. 15 min lopen en ik sta op het 3 landenpunt met op de Franse kant de Eifeltoren. Van hieruit nog 2km naar Sierck-Les-Bains, waar ik direct even bij de 1e super naar binnen ben gelopen, wat heerlijk die koude koelingen, ik kon er zo in gaan zitten. Ook ben ik even een stempel gaan halen bij de tourist info. Ik was in Frankrijk en was al direct verliefd op het kleine dorpje met zijn burcht tegen de heuvel. Vanaf hier heb ik voor een paar dagen gekozen voor de GR5F route, thuis al, waarom ik hier van de GR5 voor even ben afgeweken weet ik nu niet meer, maar het heeft vast een reden gehad. Niet hoog hier, maar er lag een fijn fietspad, chemin de la Mosselle. Maar dit was maar van korte duur, ik moest naar boven, warm en ik ging niet veel zien zag ik van beneden al. De dorpjes Contz les bains,  Haute- Kontz, en Gavisse voor lezers die me volgen op de kaart. Het werd heet, bijna geen schaduw meer rond de klok van 12. Lange stoffige wegen langs de Moezel die heb ik amper gezien stromen door de hoge struiken die er langs stonden. Van een klein beetje schaduw moest ik direct  gebruik maken, het kon zijn dat ik lang niks meer van schaduw zag. Vroeg op de dag zag ik in de verte al 4 grote koelcentrales liggen, ze kwamen steeds dichterbij, oftewel ik kwam steeds dichterbij.  In Koenigsmacker moest ik weer de brug over, terug op de oostoever.  Waarom zijn er z'n lange lussen in het parcours, als er nou een lekkere vent op het uiterste stuk lus zou staan, maar er staat nog geen koe waar ik goededag tegen kan zeggen. Gelukkig had ik bij de laatste boer vóór de grote saaie lussen nog water gevraagd. In Basse-Ham had ik een camping gezien op internet maar ook weer met een raar onderbuikgevoel, net zoals gisteren.  Hoopte zo dat dit wat was, ik zat op 31km en anders kwamen er nog 7 bij. Bij het naderen zakte de moed mij al in de schoenen, wel een tentje op internet en de entree borden plaatsen, maar zag geen enkele tent staan. Wel twee campers, en een grote haven met boten. Toch even iemand vragen voordat  ik doorloop.  De aardige Jerome zei dat ik mocht blijven, ze waren bezig een buitenlocatie gezellig te maken met terrasjes en drank, eten kon ik ook, hier werd vanavond de wedstrijd  Frankrijk - Duitsland gekeken, das dan weer gezellig. En ik heb onderdak, geen extra 7 km meer. Genoeg is genoeg. Op de camping stonden dus 2 campers en ik met mijn grote bungalowtent, ziet wel komische uit op z'n groot terrein, ter hoogte van de camping aan de andere kant van de Moezel, staan de 4 centrales die ik al de hele dag op afstand zag. Op de plek die ik had gekozen kreeg ik geen haring in de grond, moest op zoek naar een stukje groen, dat zou wat zachtere bodem hebben. Om 20.00uur maar eens de feesthoek opzoeken voordat alles vol zou zitten, maar dat hield ik niet lang vol, na het eten en een pils werd het tijd om te gaan liggen, was doodop. Op weg naar de camping viel er de 1-0 voor Frankrijk zo te horen.