Dag 14 Beaufort - Rosport 25 km

12 juni 2021 - Rosport, Luxemburg

Wederom heerlijk geslapen,  jammer dat het ontbijt pas om 07.30uur was, ik was graag wat eerder vertrokken, het ontbijt was gratis en zekers de moeite waard. Ik kon met een flinke bodem beginnen en dat is altijd fijn. Ik moest 1,5 km lopen voor ik op mijn route zat, maar had er weer enorm veel zin in, klaar voor wat deze dag me weer zou brengen. Wat had de GR5 vandaag met me voor. Hij had genade getoond, het pad liep al direct langs een prachtige beek, die wat de natuur betreft alles overtrof. Het pad, niet zwaar zodat ik met veel gemak kon genieten van deze prachtige omgeving. Er waren een stuk of 10 amateurfotografen hier aan het werk met dure apparatuur en statieven. Beter kon ik het niet treffen om te vragen voor een foto van mij. Hier raakte ik niet uitgekeken, kilometers lang.  Het gebied wordt hier Klein Zwitserland genoemd, wereldberoemd schijnt. Dit ging zo door tot in Reiberhiel, hier waren grote rotspartijen met trappen, er was wat volk op de been, maar voor een zaterdag viel het reuze mee, veelal de goede wandelaars. Ik was verdwaald in de rotsformatie, was natuurlijk even van het GR paadje afgegaan en kon op verschillende plaatsen niet door de nauwe spleten, geheel ongevaarlijk was het niet met mijn rugzak op, te breed en te veel trappen. Weer terug op aarde kom ik door het dorpje Berdorf, leuk maar ik besloot nog een klein stukje door te lopen. Toen ik het dorp uitliep kreeg ik een vergestrekt weids landschap met nog maar lage heuvels in de verte, was de verschrikkelijke GR5 voorlopig in de ijskast, zo zag het er voor nu wel even naar uit. Hierna kreeg ik opnieuw een prachtig wandelgebied door de wonderschone natuur van Luxemburg, helaas stond hier de rivier droog. Ik heb heel veel prachtige foto's geschoten,  maar jammer genoeg kan ik jullie lezers nog niet de helft laten zien van wat ik vandaag allemaal gezien heb, op de foto is het vaak vertekenend van het echte, diepte en lichtinval komt niet tot z'n recht. Het was niet zwaar tot Echternach maar het schoot niet op, veel kort klimmen en dalen dat wel, maar het was meer klouteren over rotsen, veel trapjes, over 3,5 km deed ik al gauw een uur. Echternach was mooi van boven gezien, het viel voor een zaterdag reuze mee met de drukte in dit prachtige gebied. In Echternach was het wel druk, terrasjes vol, markt, mooie kerken, bij een bakker heb ik twee heerlijke rozijn/appel broodjes en cola gekocht. Hierna ging de route een heel stuk langs de rivier, lekker windje, die natte band om mijn hoofd voelt toch heerlijk koel aan, druppelt het zweet ook niet zo in mijn gezicht. Toch zat vandaag het venijn in de staart, die had ik niet meer aan zien komen, een mooi lang stuk, ook weer door de bossen, wederom prachtig, alleen schoot het niet op, denk 9 km in 3 uur tijd. Vandaag 8,5 uur in de benen geweest tot ik bij de camping in Rosport arriveerde.  Grote volle camping, voor reservering moest ik weer terug naar het dorp lopen, dit in verband met de verbouwing van de receptie, gaat 19 juni open, inclusief bar en restaurant,  voor mij te laat. Veel Nederlanders hier, ik heb mijn tentje op een nog open grasveldje gezet, tussen alle caravans en campers in, moet kunnen. Lekkere douche, klei wasje, en ik kan er weer even tegen. Hier op de camping is geen mogelijkheid tot het verkrijgen van gerstenat en ook geen voedsel, dus even bij de Hollandse buur verhaal halen, in het dorp zou een kleine bar zijn, dank u en ik was al weg. Op een druk kruispunt was inderdaad een kroeg voor wat locals en daar paste ik perfect tussen, ik kon nog een tosti krijgen, ja doet u die dan maar, lekker. Nee, toch niet zo gezellig, vrijgezellen uit het dorp en een vreemde vrouw uit Nederland, héééél  erg ongemakkelijk. Terug op de camping nog maar eens voor wat gezelligheid bij de Nederlandse buur aangeklopt, misschien hier nog wat te halen, nee ook niet, helaas, deze buur had niks in het vat of begreep het niet. Volgende keer beter.

1. Henk en Ria:
    12 juni 2021
    Mooie natuur , mooie rotsen maar ik zou er niet tussen wandelen (erg smal)😣groetjes, buen camino.
  2. Peter Janssen:
    13 juni 2021
    Leuk je verhalen te lezen Bea. Volgens mij is het erg rustig qua wandelaars op de route. Weinig aanspraak? Zou dit nog met Corona te maken hebben?

Groet. Peter
  3. Marian hooijmans:
    13 juni 2021
    wowww wat mooi die rotsen! Een plek die ik nog nooit heb gezien. Jammer dat je de dag niet met een koud biertje hebt kunnen afsluiten !!!
  4. Piet hovens:
    13 juni 2021
    Hier in Tegelen hebben we ook een speeltuin Klein Zwitserland, maar dat is niks met jouw Klein Zwitserland in Luxemburg. Wat een afzien en wat een deceptie geen gerstenat bij de buren en in een kroeg. Bedankt voor de mooie verhalen.
  5. Door:
    13 juni 2021
    Jeeeeee, Bea, wat een lange, maar zeker mooie verhalen!
    Die ongenadig zware GR5, mooie natuur, klaprozen, verliefde eenden, bezoek van je ex, grote kastelen, weinig contacten helaas, cafe met zatte vrijgezellen 😳 Een ongeduldig wachtende paus.........maar meestal wel bier gelukkig!!!!
    We blijven je volgen!
    Maak er het beste van en vergeet niet te genieten!
    Grsssssssssssss
  6. Math:
    13 juni 2021
    Ha Trix, bikkel desse bës. Je bent goed bezig, eigelijk met alles, en op je eigen manier, die we van je kennen. Heerlijk moet dat toch zijn, om dit avontuur als drieenzestig jarige aan te gaan. Ben je steeds aan het volgen op de landkaart, maar ben dadalijk wel genoodzaakt, om een paar landkaarten bij te kopen. Ik ben ook bezig geweest, hoeveel kilometers je al in de benen hebt zitten na vandaag. Het zijn er zo'n 300, dus je zitnu op ongeveer een vijfde van je wandeltocht. Sjat zo, dat je op 7 augustus, de paus kan omhelzen, als alles goed blijft gaan met je. En hij moet natuurlijk niet op vakantie zijn. Je bent Heiderscheid al een heel stuk voorbij, de plaats waar we 2 keer in het jaar naar toe rijden met wat bikers. Anders was ik je een paar biertjes komen brengen. T geittig good meadje.
  7. Jeanne Verheijen:
    13 juni 2021
    Waauw Bea, wat een prachtige omschrijvingen van wat je ziet en meemaakt. Klimmen, klauteren en zelf soms kruipen. Maar je komt er wel. Super.
    En wat een prachtige foto’s! Ik geniet er van. Ga zo door👍🏻💪🏻👏🏻