Dag 86 La Storta - ROME 24 km

23 augustus 2021 - Rome, Vaticaanstad

Veel over de wandeling naar het Vaticaan en Rome ga ik niet vertellen want dit was de smerigste wandeling die ik ooit gemaakt heb, de foto's met zwerfvuil van gisteren zijn hier niks bij, dus laat ik maar direct beginnen met het zien van het eerste panorama moment van Rome. Hoe voelt dit en wat doet het met mij na 85 dagen?  Ja, eindelijk ligt daar dan Rome, vanuit een park zag het er allemaal prachtig uit met links het voetbalstadion van de twee Romeinse voetbalclubs, Roma en Lazio, om vervolgens helemaal af te dalen naar de stad waar we op de lange weg naar het Vaticaan toe, met nog 3 km, bij het begin van die lange straat ons welverdiende biertje hebben gedronken en wat gegeten, ik heb getrakteerd op ons groepje, vooral de dames verdiende dit, ze hebben mij zo goed geholpen met alles de afgelopen 17 dagen die zij onderweg zijn geweest vanaf Lucca en de dag dat ik ze leerde kennen, en de mannen voor hun prettige gezelschap met aanvulling van hond Franz natuurlijk, klein beetje emotioneel werd ik er wel van. De weg naar het plein was mooi, met emoties en met ieder zijn eigen gedachten, wetende dat het einde in zicht kwam. Druk was het niet op het plein en pelgrims, we hebben er maar één gezien, met de fiets. Natuurlijk werden er veel foto's genomen en een paar groepsfoto's voor onze albums. Het besef dat ik er eindelijk ben, ja dat heb ik nu wel, en dat dit het dan echt is, ik heb echt naar dit moment toegeleefd de laatste dagen, en samen met het groepje is toch heel veel fijner binnenkomen als dat ik hier alleen had gestaan. WE hadden natuurlijk nog al wat te vieren, en dit werd op het Sint Pieters plein gedaan met een biertje, overal reed politie en er stond beveiliging en zelfs militairen, maar gelukkig lieten ze ons, ons feestje vieren, geloof dat alcohol op het plein verboden is. Een stempel kregen we bij de info-office en ons testimonium moesten we ophalen in de St Pieterskerk, dit heeft nog wel wat tijd nodig gehad. Eerst door de beveiliging, zoals op de luchthaven, alle bagage in een bak en door de scan, ik had een Zwitsers zakmes bij me en mocht ter plaatsen blijven wachten met de rugzakken, ik mocht niét verder, de dames zouden alle 5 de documenten gaan halen. Rose kwam de Kathedraal ook niet in en kwam terug, haar broek was te kort, die van Paola was net lang genoeg en zij mocht door naar de sacristie en kwam terug met onze testimoniums, deze krijg je alleen maar bij het tonen van de stempelkaart, en hierna kwam dan toch het onvermijdelijke afscheid van Rose en Paola, zij hadden ergens in Rome bij een kennis gereserveerd en namen afscheid, wij hadden met Franz gereserveerd in een klooster bijna 2 km achter het Vaticaan, klein stukje lopen dus nog. Sinds lange tijd een kamer voor mij alleen, eten kregen we hier niet, hiervoor moesten we zelf zorgen, omdat de mannen morgen vertrekken wilde Stefaan toch nog wat van de stad zien en nam de metro, ik blijf een dag langer en François hoefde niet zo nodig, dus wij gingen in de buurt wat eten en drinken, ondanks dat we wat taalproblemen hebben samen, hebben we er toch nog een gezellige avond van gemaakt. Omdat ik morgen nog helemaal alleen de stad ga verkennen en nog een nachtje blijf, zal ik morgen mijn laatste blog schrijven. Dit voor af te kicken voor mij, maar ook voor mijn trouwe lezers die me gesteund hebben in tijden dat ik er echt even helemaal doorheen zat, met mijn scheenbeen ontsteking in Frankrijk had ik het even heel erg zwaar, en de vele regens in het begin en later in Zwitserland die het lopen heel erg zwaar heeft gemaakt, de hitte in Italië van 40 grd was ook heftig maar aan opgeven heb ik nooit geen moment gedacht. Het is het allemaal waard geweest, mijn tocht is volbracht en mijn eindbestemming is bereikt.

1. Peter Janssen:
    23 augustus 2021
    Top Beum! Wat een avontuur. Geniet van het einddoel en alles wat je hebt meegemaakt. Dit neemt niemand je meer af en doet weinigen je na. Ik heb genoten van je verslagen en foto’s. Chapeau 🍻🍀!
  2. Bevo Will:
    Gefeliciteerd topper.Geweldig knap.
    Nu nog even genieten daar.
    Tot gauw Bea👍🍺
  3. Simone:
    23 augustus 2021
    Super prestatie. Proficiat topper. Geniet nog van je dagen in Rome.
  4. Paul Selten:
    23 augustus 2021
    In een woord: Geweldig, Proficiat met het bereiken van Rome.
    Mooie verhalen maar aan alles komt een einde. Goed reis naar huis.
  5. Wilma welten:
    Top prestatie Bea. Geniet nog van Rome en tot binnenkort
  6. Petra:
    23 augustus 2021
    PROFICIAT BEA met hoofdletters. Jouw verhalen hebben ons dagelijks geboeid. DANKJEWEL daarvoor. En wat deze reis jou gebracht heeft zal je in de toekomst duidelijk worden. Geniet morgen van je dag Rome sole want het is een mooie stad. Tot ziens in Méél of Kepèl. Ben trots op jezelf!
  7. Susanne:
    23 augustus 2021
    Chapeau chapeau Bea. Top!!!
    Heb je verhalen iedere avond trouw, met veel plezier gelezen. Hier kun je met trots op terug kijken.
  8. Henk en Ria:
    23 augustus 2021
    Hoi Bea proficiat, je bent in Rome! We hebben genoten van je verhalen over pijn, modder, bergen, je pelgrimsvrienden en Frans de hond! Geniet nog van Rome . Groetjes Henk en Ria
  9. Miriam Coopmans:
    23 augustus 2021
    Wauw! Knap! Stoer! Petje af!
    Gefeliciteerd, Bea!
  10. Peet:
    23 augustus 2021
    Det hees se toch mer geflikt GROTE zus. Zal dien verhalen goon missen. Mer kinnen straks wel wer samen det 🍻 drinken en gezellig un putje rummiën. Do kiëk ich auch no oeth. Tot snel 😘
  11. Wilbert en Will:
    23 augustus 2021
    Proficiat. Einddoel bereikt. Geniet ervan!
  12. Ans:
    23 augustus 2021
    Gefeliciteerd, wat een prestatie.
    Chapeau!
    Petje af voor je doorzettingsvermogen en deze geweldige prestatie
    Eus & Ans
  13. Jan Berkers:
    23 augustus 2021
    Proficiat Bea met het volbrengen van je 2e Camino na Santiago de Compostella, de herinneringen nemen ze niet meer af
    Ik heb genoten van je boeiende, dagelijkse verslagen, dank daarvoor.
    PS Het zal de komende tijd weer afkikken worden in Kepèl!
  14. Evelien de Groof:
    23 augustus 2021
    Helemaal Top Bea! Proficiat met deze geweldige prestatie!! Je schrijft dat je er 85 dagen over hebt gedaan maar je hebt dag 82 dubbel geschreven. Eerlijk is eerlijk toch haha!! Wat zul jij morgen genieten van de dag die je lekker in Rome door kunt brengen! Heel veel plezier en ga maar lekker nagenieten.
  15. Bea:
    24 augustus 2021
    Je hebt helemaal gelijk Eveline, de fout lag bij mezelf, gewoon 86 dagen gelopen.
  16. Evelien de Groof:
    23 augustus 2021
    Ha, stom van me. Ik dacht dat je er één dag minder over hebt gedaan. Wilde je complimenteren maar nu lijkt mijn reactie wel heel onsympathiek. Je weet wel dat ik dat niet bedoel!! Je bent een topper!!
  17. Jose:
    23 augustus 2021
    Wauw Bea, wat een prestatie. Geweldig / top. Je mag trots op jezelf zijn. Gefeliciteerd en geniet nog van Rome. Tot gauw! Groetjes van José.
  18. Anja:
    23 augustus 2021
    Hé Bea, det hebse toch sjoën geflikt! De bis unne bikkel💪🏼
    En weer unne haup herinneringen rieker. 🙏
  19. Postbode marloes:
    gefeliciteerd👍🏻💪🍀🍺
  20. Jeanne Beumers:
    24 augustus 2021
    Fantastisch Zus, je bent een doorzetter.Geniet van je lactate day in Rome. Zo fijn dat je de aankomst, emoties,hebt kunnen vieren met je pilgrim groepje.
    Tot gauw, not eens vieren.
  21. May:
    24 augustus 2021
    Dikke proficiat Bee, met deze geweldig knappe prestatie. Je hebt ‘t ‘m toch maar “effe” geflikt. En wat heb ik elke dag genoten van je verhalen, wat dat betreft eigenlijk jammer dat je er al bent 😊.
    Geniet van je dagje Rome, mooie stad, er is veel te zien.
    Tot ziens in Kepèl!
  22. Mia:
    24 augustus 2021
    Bea, gefeliciteerd, je bent een kanjer!
  23. John Holla:
    24 augustus 2021
    Beum, aan alle iërdere reacties hoof ik niks toe te voegen...onveurstelbaar wievuuël respekt det ik veur diene trip heb! Un avontuur, wat veur mich as boétestaonder, helaas heej eindigt...niks miér te laeze, gen foto's mier. Maar veur dich un hoofdstök in dien laeve wasse weer zelf 'geschreve' hebs. Weinig minse zulle zoëvuuël te vertelle hebbe as dich!! KANJER!!
  24. Lies Bruijnen:
    24 augustus 2021
    Hoi Bea ! Een dikke PROFICIAT 👍Je hebt je voettocht naar Rome toch maar klaar gekregen 👏👏Super 😊En wij hebben genoten van je prachtige reisverhalen en de foto,s ! Bedankt ! Geniet nog van je dag in Rome🌻
  25. Maria van Ool- Beumers.:
    24 augustus 2021
    Bravissimo De finish Rome,Vaticaanstad.
    Je bent een professionel
    Proficiat.
  26. Coen Naus:
    24 augustus 2021
    Super Bea, doel WEER bereikt, bedankt voor je prachtige verhalen en foto's, geniet v je welverdiende dagje Rome. Chapeau XXL🎩💪👌👍✋✋
  27. Piet hovens:
    24 augustus 2021
    Eigenlijk heb ik voor voor jouw prestatie geen woorden. Zoiets bijzonders. Een hoed afnemen is onvoldoende het is meer een mijter om in het "Vaticaans" te zeggen. Met de vele tegenslagen, het scheenbeen, de regen, en het hele klimwerk in de Alpen. Ik hoop dat je weer snel naar Steyl komt, want dat wordt het Vaticaan genoemd van Limburg, door de vele kloosters en kerken. Het was een genoegen om je reisverhalen te lezen iedere dag.
  28. Math:
    24 augustus 2021
    Dat heb je mooi gefikst Trix .
    Had eigenlijk ook niks anders verwacht van jou, heel bijzonder.
    Rome, is vandaag van jou.
    Geneet dr van.
  29. Marian Joosten:
    24 augustus 2021
    Whauwww ongelofelijk Beum wat n prestatie, kippevel.
    Gefeliciteerd hiermee en geniet van Rome.
    Ik ga je verhalen missen.
    Liefs Marian
  30. Monique en Sjaak de Bruijn:
    24 augustus 2021
    Bea, alleen maar respect hoe je deze mooie tocht bewandeld hebt!! Met alle ups en downs heb je het toch maar weer mooi voor elkaar gekregen. TOP!! Ik ga het missen om iedere dag je mooie verhalen te lezen. Morgen dus de laatste.......Geniet van je tijd nog in Rome en bedankt dat we deze reis met je mee hebben mogen beleven!
  31. Henk:
    24 augustus 2021
    Nou zus , gefeliciteerd met deze geweldige prestatie , geniet nog maar ff na in Rome , en ik wens je een goede terugreis
  32. Piet & Marjo:
    Het is volbracht.

Groeten van Piet & Marjo
  33. Annelies Giesen:
    Hoi Bea
    Proficiat met je monster prestatie. Iedere dag de grillen van de elementen dapper getrotseerd, de lichamelijk klachten zonder morren geaccepteerd, eten en slapen steeds weer top geregeld en ook nog een boeiend reisverslag met foto's. Ongekend Chapeau!!!! Bedankt, geniet van het verblijf in Rome en laat je thuis verwennen en bewonderen. Jij hebt het echt verdiend.
  34. Peter Nieuwenhuis:
    24 augustus 2021
    Helloooo 🙋‍♂️ Toppertje ….!
    Van harte Gefeliciteerd met deze unieke Prestatie…👍💪👌🚶🏼‍♀️😎☔️🌊🍺🥂🦮🪱🥾🦌⛰🥵🕊. Bin trots op dich!😘😘😘

Ik Heb noeijts getwiefeld des stich de eindstreep neet zoejs haole ….👌💪🕍

Geneet vandaag nog lekker van Rome….en morgen weer gezond op en teruuk nao Kepèl….!

Weer ein ervaring rieker en kiek al oêt nao dee nieje Bestseller ….📓dee ik waarschienlijk in 2022 in de schappen van de Bruna kin gaon kaupe….!

Gooje teruukreis…… kins auk laupe….🚶🏼‍♀️🚶🏼‍♀️🚶🏼‍♀️….bis se net veur Christmas weer teruuk……🤣🤣🤣👍

We zeen , spraeke os ….!
    Groetjes Peter.
  35. San:
    24 augustus 2021
    Proficiat met deze prestatie. Knap hoor. Geniet nog effe in Rome.
  36. Twan:
    Hoi Bea.
    Eerst je Camino naar Santiago en dan nu ook nog je voettocht naar Rome volledig vanuit Képel volbracht, petje af. Getwijfeld heb ik nooit aan je doorzettingsvermogen. Toch was deze voetreis alles behalve een appeltje en een eitje, dit in coronatijd waar ook nog eens veel overnachtingsmogelijkheden zijn gesloten hetgeen het erg moeilijk maakt om in de buurt van je gewenste eindafstand een slaapplek geregeld te krijgen.
    Vertrokken met veel bagage in je rugzak om zeker te zijn van een droog onderkomen maar dat extra gewicht moet wel vanaf de eerste stap meegesjouwd worden. Dan eerst die langdurige extreme regenperiode, je scheenbeen blessure en vervolgens die extreme hitte. Het lijkt wel of alles extreem was en dat is ook precies wat jij geleverd hebt, een extreme topprestatie waar je waanzinnig trots op mag zijn.
  37. Gerrie:
    24 augustus 2021
    Ha Bea, super trots kun je inderdaad op jezelf zijn met deze extreme topprestatie zoals mijn "broertje ", Twan, dat hier boven omschrijft!!! Een dikke VETTE PROFICIAT!!!!!!
    Heel fijn dat we je onderweg in Frankrijk nog tegen kwamen.:)
    Geniet nog even in Rome en dan zie ik je wel weer n keertje in Egchel!!
    Topper!!
  38. Marianne van den Berkmortel:
    25 augustus 2021
    Wat een prestatie. Van Harte Gefeliciteerd. Geniet nu van de prachtige gebouwen in Rome. En dan weer naar huis. Dat wordt afkicken. We zien elkaar snel, ik heb er nu al zin in. Breng de zon maar mee. Nog heel veel plezier en een goede terugreis. Groetjes.
  39. Maike:
    25 augustus 2021
    Weer een top prestatie in the pocket!!!

Knap hoor tantetje....tot snel xxx
  40. Wies:
    25 augustus 2021
    Super Bea !! Wat een prestatie van jou. Wat was het een leuke verrassing om jou onderweg tegen te komen. Geniet nog van Rome!! Groetjes
  41. Jeanne Verheijen:
    25 augustus 2021
    Super knappe prestatie Bea💪🏻👏🏻!
    Flink doorgelopen, niet veel rustdagjes!
    Van harte gefeliciteerd met deze super voettocht!👍🏻
    Nu nog even genieten van een korte vakantie welverdiend😎☀️🏊🏻! Een goede reis terug weer naar huis✈️
    Ik zal je verhalen missen😉!
  42. Kitty:
    25 augustus 2021
    Toppie Bea, echt super wat je gedaan hebt.
    Petje af👍