Dag 78 Cardeñuela Riopico / Tardajos 25 km

19 juni 2017 - Tardajos, Spanje

Toen ik vanmorgen mijn vensters opende, waren er al enkele gevlogen, ook mam of the USA met haar twee dochters, het was lekker weertje , afscheid genomen van Sonata uit Letland, ze zou naar Burgos lopen en dan de bus nemen naar Leon, maar na 5 km lopen trof ik haar weer, zat ze op het terras een ontbijtje te doen, ben bij haar aangeschoven, hierna zou een hele lange route van 10 km langs een drukke weg en bedrijventerreinen richting Burgos zijn, ik liep op dit stuk mam en the kids from de USA weer voorbij , de oudste was 9. Maar Burgos was in zicht, eerst natuurlijk nog een voorstad, allemaal leuk, veel te zien, heb even een super bezocht, voorraad is wel wenselijk, je weet nooit waar je strand. Sta hierna op een druk kruispunt de situatie in me op de nemen, of gewoon wat rondkijken, even evalueren noem ik t maar even, staan er in eene drie Guardia Civil, oftewel drie agenten om me heen. Ik moet even heel verwonderd hebben gekeken denk ik, want inderdaad wat is dit, heb toch betaald net bij de super. Of gaat t nu gebeuren, ik ga in de boeien, moet mee en de Pyreneeën zijn voor altijd vergeten, oké mannen vertel op, ga ik de Camino afmaken of wordt het leuker ??? Of ik met hun mee wilde gaan, we stonden voor het politiebureau van Burgos, en hun zouden het fijn vinden als ik met hun mee ging dan kreeg ik een stempel in mijn paspoort van de Guardia Civil van Burgos en daar mocht ik best trots op zijn, nou zal ik je vertellen, dat ben ik ook, heel veel leuker en spannender kan ik het helaas niet maken. Zeker nog half uurtje tot de kathedraal, deze moet prachtig en wereld beroemd zijn, dus nooit overslaan. Was niet zo druk in de stad, ik was vroeg, winkels waren nog niet allemaal open en heb ook besloten om vanavond hier niet te blijven, te druk in de albergue hier in de stad. Komt in eene Eveliene uit N-Z achter me aan gerennen, hey leuk je te zien, ze zou hier wél blijven, ze had een feestje van iemand die jarig was, ik heb de mannen uit Slowakije bedankt voor vanavond, zal niet bij het afscheidsfeestje zijn, jammer ik heb anders besloten, veel plezier, goede reis, en de groetjes aan Jan. Trof ik Sonata weer, en de vrouw uit Argentina, Marie-Carmen, ze loopt al van dag 1 in Spanje in de spijkerbroek ze is me toen al opgevallen op de Pyreneeën, en dat met deze hitte, want warm was t weer, graadje of 33 denk ik. Het bezoek aan de kathedraal was inderdaad prachtig, binnen was het erg druk, veel groepen, pelgrims mochten binnen en kregen korting, maar moesten de rugzak in een kluis opbergen, Heb hier een uurtje rondgelopen, vond het daarna tijd voor te gaan, ik trof buiten nog enkele bekende , en aan de albergue hier stond een lange rij wachtende pelgrims, heb besloten om hier nog wat te eten, cola erbij, en dan is het nog 11 km naar Tardajos, waar ik uiteindelijk zou blijven, liep ik hier Maria uit Brazilie ook voorbij, heb hier 8 dagen geleden bij geslapen in Puerta la Reina. In deze albergue was plek voor 18 mensen, was niet vol, maar er stak om 17.30 uur een flink onweer over, uitkijken voor de pelgrims die nog onderweg zijn, wasje binnen halen dan maar. Even terugkomend op t onweer, het werd noodweer, het sloeg verschrikkelijk hard in, Spanjaarden stonden zelfs te kijken van verbazing. Ik zat op dat moment net aan de overkant van de straat een lekkere blonde te doen, ben niet gauw bang, schuin aan de overkant was een partytent waar twee Duitse pelgrims onderstonden, ik heb hun uitdrukkelijk gevraagd naar binnen de komen, levensgevaarlijk, ze wilde na het noodweer doorlopen, Marie-Carmen uit Argentina was ook nog niet gearriveerd, beetje ongerust was ik wel. De Duitsers zijn gelukkig in onze herberg kunnen blijven slapen, heb hier in de bar nog lang gezeten, noodsituatie zullen we maar zeggen, pilsje koste hier €1,10 wanneer heb ik dat voor t laatst zo goedkoop gedronken, moet wel heel erg jong zijn geweest, ik alleen met 7 dorpse mannen, si si si signõr, heb hier maar wat te eten besteld, frietje met burger, de regen werd iets minder, kon ik eindelijk terug, bleek Marie-Carmen ook te zijn aangekomen, heeft op haar knieën, op de Camino gezeten, ze kon geen kant op, paraplu helemaal kapot die ze net had gekocht, voor de zon over de meseta die morgen begint, dikke hagelstenen, ze is blij dat ze t kan navertellen, de schrik zat er goed in, ze zit nu in de bar een beetje bij te komen, ze staat ook op de foto die ik geplaatst heb van het zwembad een paar dagen geleden, tweede van links, de Albergue is nu helemaal vol, ivm het noodweer. Even kijken hoe t met het weer is morgenvroeg , het is nu weer lekker afgekoeld en droog. O ja , dit mag ik nog even vermelden, vandaag in Burgos ben ik over mijn grens van 2000 km gelopen, wel een kleine prestatie dacht ik zo. Iedereen ligt nu een beetje te luieren, Dolores uit Zweden is al flink aan t zagen. Plugjes weer noodzaak vannacht. Later.

1. Math:
    19 juni 2017
    Twieje doesjend kielomeaters gelaope, phoehoe, knap van dig meadje. Gank ontspanne noa dien einddoel hear, mesjien wel met heele mooie gedagte. EGCHEL schrijf je trouwens zo, jantje! !!