Dag 75 Monteriggioni - Siena 21 km

12 augustus 2021 - Siena, Italië

Van de theatermuziek heb ik gisterenavond gelukkig niet lang meer wakker gelegen, wel rond 3 uur van enkele randdebielen die menen het hele dorpje wakker te moeten schreeuwen, stelletje idioten. Pas om 06.00 uur in de benen want de route zou vandaag niet lang zijn, Siena de prachtige stad wordt vandaag onze bestemming. Veel gehoord hiervan dus ik heb er zin in, alleen moet ik geen consumptie gaan drinken op het plein, hé Mir ?? Dit is weggelegd voor de rijken onder ons niet voor een arme pelgrim die bijna platzak is. De zon had er weer zin in en ik ook. Toch weer redelijk wat schaduw en liep dan eens met die en dan weer eens met die, zo konden hun ook hun Engels bijspijkeren. Met de meiden spreek ik doorgaans Duits. Enkele kastelen te zien vandaag, bordje met ,,Rome,, nog 234 km, er wordt aangegeven als het pad overgaat in een asfaltweg, dat je voor je eigen veiligheid moet gaan. In La Villa was een café waar je kon pakken wat je wilde en je kon een eigen bijdrage leveren van wat t je waard was dit ontbijtje, dit heet donativo ontbijten. Ik had hier een gekookt eitje zonder dooier, nog nooit gezien. Vandaag maar 21 km tot Siena, hier zouden we een halve dag vrij nemen dus. We liepen de stad binnen met 7 pelgrims en op het beroemde Piazza  del  Campo zouden we er nog 5 treffen. Het plein was prachtig en erg druk met touristen, hier staat het stadhuis in Gotische stijl, dit is Europa's mooiste plein wordt er beweerd, het is schelpvormig en er worden 2x per jaar paarden races gehouden, zo ook op 16 aug weer, maandag dus. De mooie toren aan het plein heet de Torre del Mangia. Hier natuurlijk de nodige foto's gemaakt. Hierna een terras zoeken voor 12 personen, dit wel buiten het plein natuurlijk want ik ben niet de enige met een kleine beurs. Na ieders 2 pils gedronken te hebben ging elk hun eigen onderkomen opzoeken. Paola had via een bevriende priester een onderkomen kunnen regelen in een Oratorio. Dit vroegere verblijf voor monniken, herbergt nooit pelgrims maar wij mochten er met ons drieën verblijven. Een gehele verdieping voor ons met wasmachine en keuken en 4 stapelbedden, plaats genoeg dus, het is wel eens krapper geweest. Het kwik buiten was inmiddels opgelopen, toen we een broodje gingen eten, tot 39 grd. Toch liepen er genoeg mensen in de stad, en de terrasjes in de schaduw waren allemaal bezet voor de lunch, vanavond weer alles bezet voor dinner. Dat middagdutje is ook wel lekker trouwens en je went er zo gauw aan. Toen de ergste hitte uit de lucht was, 35 grd nog maar, een rondje stad gedaan. De Kathedraal was gesloten maar van buiten een beauty. Er was afgesproken om met z'n alle een afscheidsdinner te houden  geen idee, maar we waren met 16 pelgrims, ieder zijn eigen weg gelopen, de meeste 4 dagen. Ik was toch wel een idool voor velen vanavond, de 15 Italianen hebben dan ook met groot ontzag afscheid van mij genomen en Monica moest met mij op de foto, zij was de enige die nog doorliep naar Rome buiten ons drie, dus het gaat wat rustiger worden na Siena. Het dinner was lekker en super gezellig, er zijn enkele mensen die alles voor mij vertalen, super. Mooie stad Siena, maar voor een pelgrim te laat om nog te lang door te houden. Morgen weer een ( hete) dag.

1. José:
    12 augustus 2021
    Mooie stad inderdaad Siena. In de omgeving waar je nu bent hebben wij een mooie vakantie gehad jaren geleden. Geniet er ook van , ondanks de hitte die er nu is. En blijven schrijven want ik kijk er elke dag weer naar uit om je prachtige verhalen te lezen en foto's te zien. Het einde komt in zicht. Ga zo door Bea.
  2. Eugene Uiting:
    13 augustus 2021
    Hoi Bea wat een avonturen en wat een doorzettingsvermogen. Petje af, ben elke dag benieuwd naar je verhaal waarmee je ook mijn vlammetje wakker houdt. Schitterend om je zo te volgen. Ultreija i suseija. Buen Camino
  3. Piet hovens:
    13 augustus 2021
    Heel Mooi Siena. Maar inderdaad heel duur. Ik heb er eens geluncht op de Plazza. Gelukkig was ik uitgenodigd. En die Italianen kunnen er wat van. Ik heb eens in de buurt van Venetië een lunch gehad van 4.5 uur. Dan verlang je alleen maar naar bed!! Mooie verhalen Bea. Ik geniet er iedere nacht van,