Dag 59 Roquefort / Le Chemin Vert 13 km

31 mei 2017 - Gaillères, Frankrijk

Om 07.00 uur werd ik wakker doordat de hospita met groot tromgeroffel binnen kwam, ze woont op t plein in haar camper, heeft huis en haard verlaten, trekt wat door Europa. De twee anderen vertrokken ook, gescheiden van elkaar, ze lopen ook nooit samen, zoals de meeste pelgrims. Gisterenavond weer de pluggen in gedaan want er werden weer grote bossen omgedaan. Ik kreeg wel nog een kop koffie , maar werd toch vriendelijk verzocht om rond 08.00 uur te vertrekken, het is geen hotel hier. Een broodje kocht ik bij de super, het werd ontbijt op t plein, op een bankje. Trouwens prachtig wandelweer, doordat ik gisteren die 9 km door ben gelopen, hoef ik die vandaag natuurlijk niet nog eens te lopen, De route van vandaag is welgeteld 13 km. Heb op dat adres al gereserveerd, ik zou deze natuurlijk wel kunnen afbellen, en vandaag naar Mont-de-Marsan lopen, maar t gaat me toch al veel te snel, gisteren in Retjons het paaltje gemist van nog 1000 km tot Santiago de Compostella. Deze staat ook schijnbaar niet aan de huidige Camino, maar nog aan de oude route, dus vanaf gisteren is het nog 1000 km te gaan tot Santiago, het schiet al op, maar t gaat mij eigenlijk veel te snel, volgende week loop ik al in Spanje.
Maar goed, eerst maar eens vandaag , het was prachtig wandelen in Les Landes, de route stond hier weer veel beter aangegeven, op ooghoogte tegen een boom, en niet in het struikgewas op een paaltje. Het dorpje Bostens was erg leuk, hier stond een leuk klein kerkje, hier kon je als pelgrim ook in de aangrenzende refuge slapen, deze was open, keek even in het gastenboek, enkele voor mij bekende pelgrims hebben hier geslapen, bij het betreden van het kerkje gaat de verlichting aan, en begint er kerkmuziek te spelen, wat erg leuk was. Buiten stonden in de laan als je het dorp uit loopt, vele prachtige oude eiken, met ertussen en heel groot kruis, erg veel kerken/ kapelletje/kruisen/ beelden langs de route natuurlijk, ik loop het pelgrimspad, vandaar. In het dorpje Gaillĕres was een cafe/ winkel open, tegenover de kerk op een pleintje, was er nogal druk, ik had zin in een heerlijke koude Cola, had nogal wat bekijks, ze vonden t geweldig wat ik aan t doen was. Ik moet wat treuzelen, het is nu 12.00 uur geweest en ik ben er bijna, nog 2 km, ik weet niet of ik al welkom ben zo vroeg. Toch maar proberen, anders ga ik wel ergens langs de kant van de weg liggen, maar dat hoefde niet, gastvrouw was thuis en ik was welkom. Het is privé, en leuk huis, ik kreeg de groeten van Irene, zij sliep hier gisteren. Mocht een biertje pakken, en lekker in de tuin gaan zitten als ik dat wilde, das geregeld, lekker luieren de hele middag, noem het als mijn eerste halve dag rust. Rust !!!! Volgens mij lig ik dichtbij een landingsbaan van straaljagers. Lekker even een belletje gedaan met mijn zusje. Er zouden nog 2 gasten komen. Na zelfs even een dutje gedaan te hebben in de zon, werd ik wakker van de klusjesman, en ben gaan douchen. De 2 andere pelgrims waren gearriveerd, Rijk en Guy, ja hoor, dag heren ook nog in de running. Kom lekker binnen en voel je thuis. Gezellig toch, biertje ??? Even bij moeten praten, hun hebben t ook nog steeds gezellig, en ondertussen met mijn voeten op een heerlijke voetzolen machine, zeg maar massage, zo vreselijk lekker. Heerlijk gegeten vanavond, en nog een wijntje in de tuin. Later.

1. Jo kranen:
    31 mei 2017
    Super ben ontzettend jaloers op jouw echt hou vol en geniet groetjes
  2. Andries Tromp:
    1 juni 2017
    Mooi hé, dat kerkje van Bostens. Toen ik er was in 2015 ging muziek spelen van Bach als je binnenkwam. Ik was op dat moment erg ontroerd. We hebben tijdje stil gezeten in het kerkje, Christian, Andrea en ik: achteraf een heel mooi moment voor ons alle drie. Grappig dat jij ook al weer uit komt bij hetzelfde kerkje.
    Het gaat goed met je zo te lezen, neem je wel eens een rustdag Bea? Ook goed hoor!
    De boel eens laten bezinken, een dag gewoon voor jezelf. Ik had dat nodig op zijn tijd, omdat ik de neiging had om mezelf soms voorbij te lopen.

Het ga je goed, buen camino en geniet nog van La France, want na Saint-Jean-Pied-de-Port wordt echt alles anders......