Dag 54 Port-Sainte-Foy / Saint Ferme 28 km

26 mei 2017 - Saint-Ferme, Frankrijk

Had me gisteren voorgenomen op tijd te vertrekken ivm de hoge temperaturen vandaag. Wat is dat toch zalig als je smorgens de ruimte hebt, geen andere op de badkamer, gewoon je eigen koffie zetten, geen soppers aan de ontbijttafel, wat kan ik hier al van genieten, en dan moet de dag nog beginnen. Monsieur De la Moynerie stond me buiten al op de wachten in zijn badjas om me een goede reis toe te wensen, het was nog geen 07.30 uur. Ik moest de rivier La Dordogne oversteken rechts aanhouden, en dan zoveel mogelijk naar het zuiden. Ik ben nu de Regione de Dordogne uit, en loop nu Regione de Geronde binnen. Ik zag het al aan de route bewijzering, gisteren en de dagen ervoor waren het veel stickers op bomen, vandaag zijn het vooral plaatjes met de schelp op paaltjes, gedaan door andere vrijwilligers. Het was al behoorlijk heet na 2 uurtjes lopen, mijn schaduw begint altijd rechts van mij, wordt steeds kleiner rond de middag is mijn tweelingzus even lunchen of een napje doen, of zoiets, want dan zie ik haar nooit, en dan na 14.00 uur komt ze weer terug maar dan loopt ze een de andere kant van mij, grappig , zo gaat dat iedere dag, leuke meid, maar zegt nog steeds niet zo veel. Ik krijg geregeld een vraag op mijn blog of ik nooit eens een dag rust neem, ik zou niet weten wat ik die dag moet gaan doen, potje scrabble met mezelf, toepen, stukje wandelen ??? Dan kan ik toch net zo goed een stuk van de route gaan lopen, nee een dagje niks doen zit er niet in, luieren doe ik overdag geregeld, komt wel goed, of ik moet mentaal of fysiek een pleisterwond op gaan lopen, dan misschien wel, maar dit is gelukkig niet van toepassing, alhoewel !!! Had toch wel even de floep straks voor t dorpje Caplong, ik liep op een weg met een verhoogd talud, wijngaard bovenop, hier was een tractor aan het werk, hoorde ik, zag t niet. Ik rook wel al even iets, en het was geen rozengeur. Opeens word ik beneveld door iets , het stonk, aan mijn bril zag ik dat ik beneveld was, iets verder zag ik de tractor tussen de wijngaard rijden met een mannetje erop die helemaal ingepakt was als maanmannetje en masker op, en ik loop hier onder die landbouwgifstraal heen, gelukkig was ik gauw in Caplong, en ben op de plaats, waar heel veel mensen liggen die niet meer adem halen, mij af gaan spoelen aan de kraan, hoop dat t meevalt, zag wel al wat rode pikkels maar dat kan ook van de zon zijn. 3 km voor de plaats Pellegrue vloog er ineens een hele grote roofvogel voor mij omhoog, té groot voor een buizerd, heb een man waar ik later water vroeg gevraagd wat hier zoal vliegt, hij noemde mij een naam, deze moet ik nog even Googlen. Was inmiddels toe aan mijn eerste pauze, het was 12.30 uur , en nog ongeveer 8 km te gaan. Even een mooi schaduwplekje opzoeken, kom toevallig bij een kleine waterpoel , vol kikkers, zou HIJ hier dan bijzitten ?? In Saint-Ferme aangekomen, bloedje heet, de Gite gauw gevonden, De hospitalero kwam me enigzinds een beetje bekend voor, zou wel op iemand lijken denk ik zo. Ik werd bij de deur al verwelkomt met een biertje, schoenen uit, wordt er uit de slaapkamer geroepen, Bea ben jij dat? Hé , wie kent mij hier, blijkt t Celeste van gister te zijn , met die Fransman die de brug af kwam lopen, die nog even bij ons heeft gestaan, Pedro. Zij sliepen afgelopen nacht in de herberg en zijn vanmorgen om 06.00 uur al aangelopen, bij het babbelen aan tafel, bleek dat Pedro steeds 1 dag achter mij aan heeft gelopen, ook gezien de stempels in het paspoort die op datum staan, hij kende Eric de hospitalero van Veselay, ja natuurlijk daar ken ik jou van, jij was daar ook hospitalero toen ik daar was, wat leuk, hij herkende mij ook weer, weet nog welk bed ik sliep en dat ik toen met een wat oudere man daar was, klopt helemaal. Was erg gezellig met ons viertjes, gisteren had Irene hier geslapen, en ze had een berichtje voor me achter gelaten, zij hoorde dat ik vandaag kwam, wat leuk dit allemaal. Top gegeten, 5 gangen, paar flesjes wijn, en leuke foto's geknipt. Na t eten kwam er een dorpsman die ons de kerk wilde laten zien, ja dat doen we dan maar. 22.00 uur bedtijd. Pedro gaat om 06.00 uur al weer beginnen. Later.

1. Jan savelkoul.:
    26 mei 2017
    Nee in die poeltjes vind je hem niet ,ergens op een zoldertje of in een busje zal je hem sneller vinden ,,ja niets doen is voor jouw geen optie gulzig wil je ervaren de andere kant van vandaag.slaap ze,, en droom van mij.
  2. Petra Verhees:
    26 mei 2017
    Bea wij genieten mee, laat 'm gaan!! Groetjes veel wandelplezier van petra en Louis
  3. Petra Verhees:
    26 mei 2017
    Ps dit was een bijzonder mooi geszreve stukje!!!!
  4. Petra Verhees:
    26 mei 2017
    Ps 2 het duurt nu niet lang meer of je komt de Landes binnen benieuwd hoe jij dat vindt. En binnen een dag of 10 -12 SPANJE!!!
  5. Jan savelkoul.:
    Zomaar een verhaaltje .
    ''morgen alleen een zijn ''vraag de wereld met kracht.dan scheen de zon in een donkere nacht en begrepen mensen ook andermans taal.
    dan aten zij samen hetzelfde brood en mogelijk werd de een niet door de ander gedood.
    was er geen arm en rijk, niks nieuw en oud , elk volkomen gelijk,jij groot of klein,niks is fout,en geen wrok.
    Niemand leed meer als jij of ik ,ken geen haat of venijn.
    Alle mensen zijn in hun ziel zoals jij en ik .
    Daarom volg ik je tot het doel je omarmd .elke stap brengt je dichter bij jezelf geloof me.
  6. Peter:
    29 mei 2017
    .......die kikkers waren ein veurteiken......Mich gewoen vergaete.....snikkkk

maar dien verhaolen bringen mich truust......geniet ervan Beum....dikke duim veur dich zelluf.

keep on going....X