Dag 47 Martigny - Orsiéres 22 km

15 juli 2021 - Orsières, Zwitserland

Kreeg gisteren avond nog een belletje van de mams die vertelde dat het in zuid-limburg zo vreselijk heeft huisgehouden, ke-lé-re zeg wat een toestanden, waar komt het water allemaal vandaan maar ook, waar moet het allemaal naar toe. We maken er met z'n allen maar een nat zootje van. Slapen in een bed is toch wel lekker, heb dan ook lang geslapen. Net buiten de stad kwam ik Julius Sesar al tegen, ook goede morgen kerel, das lang geleden. 1 km, en ik zat weer op de route, op naar de volgende bestemming. Op een groot bord stond vermeld welke passen open of gesloten waren, tot nu toe is alles open, je kunt er dus overheen lopen en rijden. Heb ik toch nog een slang kunnen kieken, dit zal geen worm zijn, toch ?  Ik moest over de rivier en dit met een hangbrug, zalig was dat, deze schommelde heerlijk, ben zelfs nóg een keer op en neer gegaan. Het was allesbehalve strak en vlak vandaag, nee  er moest al flink geklommen worden, een klein voorproefje voor morgen en overmorgen. Ik liep vrij hoog, uitkijkend over de smalle fuik die komen gaat. Een snelweg, een weg, het spoor, de denderende rivier en mijn paadje moesten allemaal in die nauwe ingang. Op een steile helling in niemandsland zat een vrouw op een rots, ze heette Liv en was Noorse, ook pelgrim. Ze zat er even helemaal doorheen want ze had de verkeerde afslag genomen en was nu weer waar ze moest zijn. Ze was blij mij te zien want ze had het even heel moeilijk. Ze is in Lausanne (zwl) begonnen en loopt tot Ivrea (It) geloof ik. Lopen doen we allebei alleen, ze zou ook in Orsiéres overnachten, geen idee of we hetzelfde hotel hebben, maar we gaan elkaar nog zien, leuke vrouw, denk mijn leeftijd. In Sembrancher heb ik even mijn rust gehouden en van hier weer verder, het was nog een heel eind met dat klauteren vandaag weer, op plaatsen niet geheel ongevaarlijk zelfs. Waarom zou ik vandaag ander weer hebben dan de afgelopen dagen, nee helaas, maar ik had de morgen toch al droog gehouden dat is al heel wat, dus regenpak maar weer aan, nog een kleine 2 uur en dan zou ik in Orsiéres zijn. Op een smal glad pad met veel stenen en wortels, kwam ik een amazone tegen, ongelooflijk dat zij hier gaat rijden, ze zat zelf al scheef op het paard om balans te houden, schiet het paard weg, liggen ze tientallen meters beneden. Even naar de kerk hier in Orsiéres, was speciaal had ik gelezen, nou ik kon niks speciaals vinden. Ik heb gisteren naar een hotel hier gemaild en bij aankomst werd ik ook verwacht, ik had alleen het mailtje nog niet gelezen. Een kamer met 4 bedden, zien of deze vol komen ? Maar wel met een speciale pelgrimsprijs, pelgrimsmaaltijd en ontbijt, toppy geregeld Beum, want je moet uitgerust zijn morgen. Lekkere douche, MET HANDDOEK, hoe lekker is dat, dit is in het leven een gewoon iets, daar sta je niet bij stil, maar dat is zo lekker, ik heb z'n kleine handdoek die sneldrogend is. Lekkere pot bier in de bar, het eten heb ik besteld rond 18.30 uur, ben benieuwd of ik Liv hier ga treffen. Ik zit hier nu in de bar en de Saint Bernhard express staat voor de deur, die kan ik dus ook nog nemen, zal vast iets sneller gaan. Mocht mijn berekening goed zijn dan zit ik over 100 km op de helft, dus ben nog even onderweg. Ik loop nog over Florence en Assisi, nog een flinke omweg. Liv en een Duitse pelgrim die ze ontmoet had in Aigle, kwamen gezellig aanschuiven, zij sliep in een ander hotel, de Duitser Jupp slaapt hier. Ze hadden allebei vanaf Sembrancher de trein naar hier genomen. Dacht het al te weten van Liv, ze vond het gevaarlijk en was bang, hoe ga jij dit verder nog doen de komende weken vraag ik mij af ???? En Jupp, ook een verhaal apart, ik ga het zien. Het eten was lekker en bij terugkomst op mijn kamer helemaal niemand bijgekomen, super. Weer voor mij alleen dus, en morgen gezond weer op.

1. Peter Janssen:
    15 juli 2021
    Beum, bikkel. Doe bliefs positief, ondanks ut wear wasse neet verdins. Diek compliment. Beater wear kumt dur aan um te geniete. ☺️
  2. Kelly:
    16 juli 2021
    Ha tante. Weer effe wat bij gelezen. wat un rotweer he. hopelijk wird t snel beter! Mooie foto's trouwens. Succes weer veur de komende tied!
  3. Irene Janssen:
    16 juli 2021
    Hoi vroegere achterbuurvrouw Houbenstraat!

Wat een avonturen beleef je, heel leuk om te lezen! Heb bewondering voor je doorzettingsvermogen, positiviteit en humor!

Groetjes van Bart, Irene, Finn, Tess & Lott Janssen