Dag 45 Burier - Aigle 20 km

13 juli 2021 - Montreux, Zwitserland

Regen, regen, regen , het houd maar niet op. Gisteravond was het nog verschrikkelijk rumoerig op de camping, ik kon niet kijken wat er zich allemaal afspeelde, ik kon mijn tent niet openen want er viel zoveel regen. Ik zag wel mensen lopen met zaklampen, ik denk dat er ergens iets de lucht in is gegaan, ik was ook bang voor mijn tent. Het ging zo verschrikkelijk tekeer, nog geen niet eerder meegemaakt, het Meer kletste tegen de wand, stond ik er niet te dicht bij ? Smorgens bij het wakker worden regende het nog steeds, om 9 uur hoorde ik pas de eerste tentrits opengaan. Ik nog niet, mijn dak is scheef, het zou zo binnen regenen. Om 09.30uur maar eens een poging wagen. Ik kwam er toen pas achter dat er Nederlanders naast me stonden. Ze hadden het niet droog gehouden, ik had ook meer water dan normaal in de tent staan. Ik had in de tent mijn ontbijt gegeten, dat heb ik dan maar alvast gehad, wel op mijn knieën. Om 10.00uur kon ik aanlopen, het was inmiddels droog. Vanaf hier was het 6 km lopen naar de mondaine stad Montreux, waw, wat een mooie stad, veel luxe, een rozijnenbroodje bij de bakker betaalde ik dan ook CHF 3,30 voor, mot niet gekker worden. Ze rijden hier allemaal in dikke auto's, de meeste gewoon Mercedes en porche. Loopt deze arme sloeber door z'n dure wijk, ach wat kan mij het schelen, ik kan het goed zien. Even op de foto met Freddy, wie kent hem niet, de rocker van Queen natuurlijk, is al 30 jaar dood, ongelooflijk. Hier zijn nu de Jazz-festivals, en het wereldberoemde casino, en overal grote en dure hotels en mooie kunst overal langs de boulevard. Genoeg Montreux nu, vanaf hier kon ik wel helemaal doorlopen langs de boulevard tot in Villeneuve. Op veel plaatsen kwam er een stortvloed aan regen van de bergen naar beneden, en grote modderstromen met zich meenemend, veel takken en wat nog meer komt allemaal in het meer terecht, heb hier een paar indrukwekkende foto's van genomen.  In villeneuve verliet ik het meer na 2 dagen en liep weer landinwaarts de bergen tegenmoed, over een paar dagen zou het zo ver zijn. Door het slechte weer waren ze helaas niet te zien de grote jongens. Na een half uur begon het toch weer te regenen en ik besloot mijn regenpak aan te trekken want het zag er niet naar uit dat het hierna zou opklaren. Op dat punt kwam Bruno langslopen, hij is ook nog steeds onderweg en hij had gekozen voor dezelfde camping in Aigle. We liepen samen op en besloten een was te draaien op de camping en te drogen want we hadden onze rugzak vol met vieze en vooral zware natte kleren. De camping was prima, er was een grote tent voor de tentgasten bij regen weer. Wat een uitkomst dit, want bij aankomst begon het wederom flink te regenen. En het was ook nog koud ook,  ik ging dus maar in de was en droogmachineruimte zitten met mijn biertje, hier was het tenminste lekker warm,  het leven van een pelgrim gaat echt niet over rozen. Hoe is het toch mogelijk dat het weer me nu al bijna mijn hele wandeltocht achtervolgt, eerst België slecht, Luxemburg dat ging, Frankrijk bar en boos en nu Zwitserland weer slecht. Ik lees een blog van andere pelgrims, verschrikkelijk mooi weer steeds,  maar ze zijn verderop. Hoop eindelijk in Italië mijn goede weer te krijgen, hoeft dan ook geen 35grd te zijn, dat zou weer teveel zijn. Tijdens mijn tocht naar Santiago heb ik geloof ik maar 10 dagen regen gehad van de 100, daar zit ik nu al dik overheen en ik ben nog niet op de helft. Niet zeiken Beum, anders neem je maar de trein naar huis. Na het eten nog met enkele campinggasten in de regentent gezeten, Duits koppel wat met de fiets was en overwogen om met de trein terug te gaan, en een klein Frans kind vond het maar heel zielig dat ik in zo een kleine tent sliep, dan ga je toch dood ? Nou laat ik het niet hopen. Bij het naar bed gaan om 21.00 uur regende het nog steeds en was het 12 grd. Heb 3 truien aan en hoop vannacht een beetje te kunnen slapen. Zondag met de finale en afgelopen nacht met het onweer niet veel geslapen.  Alles komt goed.

1. Jeanne Verheijen:
    13 juli 2021
    Omg. Wat een regen! Om moedeloos van te worden.
    Maar jij niet, even een dipje en je gaat er weer volop tegenaan! Petje af voor jou Bea💪🏻👍🏻
    En die foto’s….die maken echt alles goed, toch?!
    Echt geweldige foto’s, zelf van de regen, zooooo mooi.
    Toch hoop ik voor jou dat het weer snel wat opklaart en dat je je in het zonnetje kunt warmen ipv een wasruimte🥴
    Weer veel succes met wandeling!👍🏻🙋🏻‍♀️
  2. Will Peeters:
    13 juli 2021
    Wat jammer Bea,dat het zoveel regent.Hopelijk word het snel weer zonnig.Wel ,ondanks het weer,toch prachtige foto's. Good luck🍀🍀🍀
  3. Andries Tromp:
    14 juli 2021
    Ik duim voor mooier weer Bea, succes ermee!
    Wij zijn net terug van wandelvakantie op de GR-5 in Luxemburg/Frankrijk, ook twee weken slecht weer gehad... Het ergste vond ik het geglibber door die spekgladde klei..
    Dan heb je die stok toch wel nodig!
  4. Piet hovens:
    14 juli 2021
    Van dat regenweer wordt je toch depressief! Maar dat woord kent Bea blijkbaar niet, gezien haar opstelling om toch door te gaan. Maar in Italië wordt alles beter. Effe doorzetten.
  5. Twan:
    14 juli 2021
    Wat een zeiknatte ellende Bea, het moet toch eens ophouden met regenen. Ik vind het heel moedig dat je die trein terug naar NL niet hebt genomen. Een echte pelgrim geeft zich niet zomaar gewonnen, daar is meer voor nodig, het geeft wel aan dat je een zeer sterke persoonlijkheid hebt, strever en taai.
    Als je zeer binnenkort aan de ander kant van de Alpen bent zal de zon daar op je staan te wachten, zij laat je dan niet meer los, gewoon heerlijk genietend tot in Rome.
    Succes Bea.
  6. Door:
    14 juli 2021
    Het is niet te fillemen dat je zoveel regen hebt, ook al is de zomer hier ook slecht...
    Maar dat het nu ook koud gaat worden is het toppunt voor iemand die in een tentje moet slapen!
    Van mij mag je gerust eens ( stevig) mopperen hoor als dat je helpt! 🙂
    Wederom heel erg veel succes en heel veel ☀️☀️☀️☀️☀️☀️toegewenst!
    Ben benieuwd hoe het wandelen in de bergen gaat zijn!
    Groetjes Door