Dag 19 Rombas - Metz 27 km

17 juni 2021 - Metz, Frankrijk

Omdat het zo lekker warm zou worden had ik besloten om op tijd te vertrekken. Had heerlijk geslapen en wilde ze niet wakker maken, maar op de achterdeur zat een rolluik en die maakte nogal wat lawaai, dus stonden ze na een minuut al naast me. Ik had wat geld op tafel neer gelegd maar daar wilde ze absoluut niets van weten, had het gevoel dat ik ze hiermee beledigd had. Nog wat ontbijt mee en ik beloofde ze een kaartje te sturen vanuit Rome als ik gearriveerd zou zijn. De Route zou vandaag met geen omwegen gaan, het zou de kortste wandelroute naar Metz zijn, Mehdine had het me uitgelegd, maar ik had bij het knooppunt van de snelweg toch zo mijn twijfels. Begin was heerlijk, wat groen, wat bosjes, met een grote lus om een militair oefenterrein heen, en aangekomen in het dorpje Pierrevillers niet vergeten de flessen te vullen op het kerkhof. En net wat ik al dacht, bij het knooppunt van snelwegen stond een groot verbodsbord voor voetgangers en fietsers, helemaal terug is geen optie voor mij.    Ik besloot de km's langs de snelweg te lopen onder langs het talud lopen tot aan het volgende viaduct, was zwaar maar de enigste mogelijkheid op dat moment. Op het viaduct zat ik weer op de GR5. Hier, door naar Semécourt waar ik weer water moest bijtanken. Langs deze provincialeweg kon ik wel lopen, al is het een smal pad in de berm, fietsers op de weg. Gewoon weer even verstand op zero. Goed blijven drinken Beum, gelukkig stond er een klein briesje. Net voor Woippy heb ik nog eenmaal een vrouw gevraagd voor water, wat een lief mens, ze kwam met 3 flessen terug, ijs en ijskoud, even in de nek leggen, het siste gewoon. Had er korter over willen doen maar de extra lus van de snelweg besliste helaas anders. Als ik dan eindelijk het bord Metz zie ben ik er nog lang niet. Ik zag de mooie Kathedraal wel al liggen, eerst een plaatsje voor mijn tent zoeken. Dit gevonden aan de Moezel, hier sta ik bijna met mijn voeten in het water, heerlijk, camping municipal, en 10 min lopen naar de Kathedraal. Maar eerst even uitrusten, wat heerlijk na een dag lopen, de ganzen komen wel heel dichtbij. Wasje hangt, ik ruik weer lekker, en het bezichtigen van de Kathedraal van Metz is een bezoek meer dan waard, met ook een stempel in mijn paspoort. En dan natuurlijk die zwaar verdiende pils op het plein. Was niet erg druk, natuurlijk veel te heet, maar het bier smaakte voortreffelijk. Toch werd het steeds drukker naarmate de mensen honger kregen natuurlijk.  Bij terugkomst op de camping, lekker wat geluierd,  mijn telefoon lag aan het infuus in de wasruimte, bij het teruglopen trof ik een Nederlands stel die gezellig voor hun caravan zaten te kletsen, al pratende of er nog wat in de krant stond die ze bij zich hadden, werd ik uitgenodigd om aan te schuiven en een lekker glaasje wijn mee te drinken. Deze mensen Bob en Rita uit Zwolle waren op weg naar hun zoon die in Beçancon woont. Hier heel gezellig de avond mee doorgebracht met verhalen over het leven en wat ons zoal heeft gebracht tot nu toe, en zo is het leven, je moet zelf de slingers ophangen.  En is het ineens weer donker en bedtijd.

1. Jan savelkoul.:
    18 juni 2021
    Als je in Rome bent aangekomen niet vergeten je voeten te laten zalven.
    Elke dag bouw je een klein monumentje hier rusten je dromen, vinden de mooie momenten een plekje.
  2. Piet hovens:
    18 juni 2021
    Ja de autoroute de A31bij Metz ,die Bea gedeeltelijk bewandelt, heb ik vaker gereden met 140 km/u, in mijn vele reizen naar Zuid Frankrijk. Maar Bea doet er minder snel over. Wat een prestatie!!
  3. Ria Feijen:
    18 juni 2021
    Leuke ontmoetingen Bea! Is de route goed gemarkeerd?
    Groetjes Ria en Henk
  4. Bob en Rita Wierenga:
    25 juni 2021
    Hallo Bea, net even je stukje gelezen over de etappe naar Metz. Wij vonden het ook heel gezellig met je te praten. Nu zitten we in Bourdeaux voor ons caravannetje nog heerlijk in de zon. We lezen zo nog even verder over je belevenissen. Een goede voortzetting van je voetreis naar Rome! Hartelijke groetjes, Rita en Bob