Dag 18 Haute-Ham - Rombas 30 km

16 juni 2021 - Toulouse, Frankrijk

Hartstikke fijn dat ik gisteren terecht kon bij deze camping, die 7 km hadden er niet meer ingezeten, was vanmorgen zelfs nog een heel stuk en toen was ik notabene uitgerust. Het liep vandaag weer over lange maar mooie fietspaden, het was er redelijk druk zo vroeg in de morgen en dat denken er meer, niet meer op het heetst van de dag naar buiten. Thionville was een groot stadje maar daar hoefde ik niet te komen, de stad lag op de westoever van de Moezel en ik liep vandaag het meeste op Oost. In Uckange was een Lidl zag ik op internet, moest daar even in de koelingen gaan zitten. Maar hoe moest ik aan de overkant komen, normaal met een brug ja, maar ik moest eerst op de brug komen en ik stond onder de brug in de schaduw. Met verbazing keek ik naar de markering, de rood/witte markering, juist ja die, moest ik hier echt naar boven?  20mt stijl klauteren, maar dan bedoel ik ook echt stijl, anders geen Lidl en geen eten en cola. Ik was al 1x gevallen deze week, zou ik hier naar beneden roetsjen dan had ik toch wel meer schrammen opgelopen dan me lief waren. Ik kon niet begrijpen dat dit op de route mogelijk was, maar het staat er echt, en ook mijn telefoon zegt deze brug over. Een andere mogelijkheid was er niet. Waarom maken ze hier geen trap, maar daar heb ik nu niks aan. Heb het gehaald, en mijn rugzak ook gelukkig. En dan..... de Lidl bestaat al 5 jaar niet meer, niks geen koude koelingen. Bij een klein winkeltje gelukkig nog wat kunnen krijgen. Op naar Vitry-sur-Orne,  het was inmiddels goed warm maar ik had veel meer schaduw dan gisteren. Ik kon zelfs vandaag op een plaatsje tot aan de Moezel komen, dat was me nog niet eerder gelukt, er staat overal gewas voor, of de oever is te hoog. Ik was zo stinkjaloers op die eenden steeds met de pootjes in het water, eindelijk kon ik het ook, wat een genot. Hier in deze streek staan heel veel grote fabrieken leeg, en dan bedoel ik ook hele grote, wordt niet meer afgebroken zo te zien en toch zetten ze er nieuwbouw woningen voor, dat,  als je in je achtertuin zit tegen die gigantische ijzerfabrieken kijkt die al 50 jaar dicht zijn.    Mijn eindbestemming zou vandaag Rombas zijn, maar mijn eerste indruk was vrij rommelig in een toch klein stadje. Ik zocht een plek ergens in een park waar ik lekker kon luieren want voor vandaag had ik nog geen onderdak en hier waren géén campings in de buurt, dus wat het zou gaan worden, ik had geen idee. Na lang genoeg geluierd te hebben dacht ik maar wat te gaan halen bij de super voor vanavond, in geval dat. Hier in de stad zou het niet gaan worden, dus ik liep de buitenwijk in en bleef om me heenkijken of er niemand buiten was, nee Beum met dit weer zit iedereen lekker in hun koele huis, tot ik bij een groot huis kwam waar een stel voor aan het huis zat. Even voorstellen en vragen. 10 min later zat ik bij dit gezin met 5 kinderen uit Bosnië aan een heerlijke koude frisdrank. Ik kon douchen, slapen in een echt bed, en mee-eten zoveel ik wilde. Ons niet verstaan probleem werd steeds minder, de oudste was 17 jaar en sprak wat Duits en Engels, haar zus woont in Spijkenisse en die werd ook gebeld, even Nederlands vertalen, hoe leuk is dit. Hij is steigerbouwer en zij de hartige lieve huismoeder. Mehdine & Zejna bleven de hele avond met eten komen  ik kon geen pap meer zeggen. Om 22.00uur moest ik me verontschuldigen.

1. Susanne:
    16 juni 2021
    Leuke verhalen Bea. Kijk telkens uit naar je volgende verhaal. Knap hoe je je reis vervolgd. 👍🏻
  2. Twan:
    17 juni 2021
    Super Bea, voor elk (potentieel) probleem is altijd weer een oplossing. Dit zijn de prachtigste gastgezinnen, gastvriendelijk en dankbaar, net als in vroegere tijden, gewoon extra krukje aan tafel, bordje erbij en klaar.
  3. Simone Lamberts:
    17 juni 2021
    Erg leuke verhalen en zekers zo'n leuke ontmoetingen. Je bent een topper👍
  4. Miriam:
    17 juni 2021
    Wow,Bea. Met je vriendelijke uitstraling open je (letterlijk) deuren! Blijvende herinnering, voor jou én voor hun.
  5. Marian hooijmans:
    17 juni 2021
    Zo dat is echt leuk! Een goed bed en lekker eten. Morgenvroeg er weer tegenaan.
  6. Door:
    17 juni 2021
    Kei knap hoe je elke avond een slaapplek en eten weet te scoren!
    Succes verder; zeker met deze hitte en naderende onweersbuien!
  7. Jan savelkoul.:
    17 juni 2021
    Mooi zijn van binnen is een groot bezit .
  8. Jan Berkers:
    17 juni 2021
    Mooi om jouw dagelijkse reisverslagen te lezen, zoals vandaag hoe je gastvrij ontvangen wordt door een gezin die dit eerder vanuit oorlogsgebied meegemaakt hebben.
    Hou vol en ga zo door!
  9. Peter:
    17 juni 2021
    Beum.... alde Pelfrim ....😉👍Geit dich weer goed Aaf, bofkont des se bis ..... aanschuuve been ein Bosnische familie... kei gastvreej... zoêals det auk huurt!
    Mien buurkes zien Servisch... en dao schuuf ik 3 x per week aan ..., ( ôs bin zuûnig, hé).... mot toch ergus op besparen neetwaor!
    Neet te benauwt hé Beum... ondanks de temperatuur 🥵kin se mekkelijk 20 meter stijl ûmhoêg.... mot auk neet te mekkelijk zien onderwaeg.... anders hebs se gen oêtdagingen.
    En unne x op dien bek gaan huurt der beej, wee is der tenslotte neet groêt meij gewaore....😉😂💪

Geneet van diene aovend .... neem ein heerlijk Bosnisch Pilske 🍺en morgen weer gezond op... kanjer!👌💪
  10. Maria:
    17 juni 2021
    Over heuvels en door dalen.Al in Frankrijk.Een hele mooie tocht.Met ups en downs.Maar meer ups. Mensen die je ontmoet.Toevalligheden en verrassend.Ook zoals jij het beschrijft. Mooie verdere voettocht.