Dag 16 Grevenmacher - Remerschen 32 km

14 juni 2021 - Remerschen, Luxemburg

Was heerlijk wakker worden vanochtend, de zon scheen vol op mijn tent het was 06.30 uur. Nog even één keer omdraaien. Om 07.30uur de mannen even gedag zeggen, ze waren nog lang niet zover. Daar heb ik zo wel mijn ervaringen mee, mannen in de morgen vergt veel geduld, maar ik hoef op deze niet te wachten, misschien gaan we ons nog zien.  Weer bij de Aral op bezoek, vaste klant inmiddels. Lekker broodje gezond en een beker bakkie, das fijn om de dag mee te starten.  Gisterenavond nog geprobeerd de wedstrijd van het Nederlands elftal te volgen op 't terras, wat een kabaal, weinige waren er natuurlijk maar geïnteresseerd, maakt niet uit, maar ik zat, jullie kennen de TOKKIE'S nog wel, juist, ik zat er middenin. 1e klasse asoos, volwassen mensen hè, on-ge-kend. Na de rust ben ik niet meer terug gegaan, weet de uitslag dan ook niet. Gisteren in Wasserbillig kwamen er twee rivieren bij elkaar, die hier overgaan in de Moezel, het begint hier dus, allemaal druivenvelden zover het oog reikt. De route loopt boven over de flanken zodat ik een prachtig uitzicht heb over de rivier, met daarachter Duitsland, ook voorzien van allemaal wijnvelden, die verkopen ook graag van die heerlijke wijnen natuurlijk.  Veel geweest vroeger toen ik nog jong was, de bekende wijnfeesten. Na de dorpjes Machtum en Ahn van boven te hebben gezien, besloot ik in het dorp Wormeldange naar beneden te lopen, had bijna wat lekkere trek nodig. Hier op het kerkhof de flessen bijgevuld, want het was weer lekker warm vandaag. Geen winkel maar wel weer een pomp, ditmaal de Totaal, 2 van die vette rozijnenkoeken, potje pudding en dan ook nog een lekker plaatsje aan de Moezel, ook dit heb ik kunnen scoren. De wegen lopen Oost en west langs de rivier met redelijk druk verkeer. Vlak er langs loopt een prachtig fietspad, Route du Vin, waar ik als wandelaar ook gebruik van mag maken. Na de lunch een heel stuk langs de Moezel gelopen, het werd heet en er was amper schaduw, de zon viel er bovenop. Om terug op het parcours te lopen had weinig zin, ik zag van hier beneden dat het daar niet beter was betreft de schaduw, daar lopend tussen de wijnvelden, en dan moest ik eerst weer een hele klim omhoog.  Aangekomen in Remich was het tamelijk druk, de terrassen zaten goed vol, er vertrok net weer een passagiersboot, verder is er weinig verkeer op de Moezel. Op dit punt lag aan de Duitse kant een camping die er van hieraf gezien wel leuk uit zag, maar het was nog vroeg en ik had pas 22km gelopen, mijn benen waren nog goed en waarom dan niet doorlopen naar de volgende camping.  Alleen!!    Die volgende camping voelde niet goed, het gaf me een raar onderbuik gevoel, toemaar hij stond tenslotte op de kaart.  Schwebsange, en er was ook nog een jachthaven en een restaurant bij, zei het internet, moet goedkomen,  4,5km dat hadden we toch nog wel in de benen.  En zie............bij aankomst, mijn onderbuik gevoel had gelijk.  NO CAMPING, FERMÉ.  Het onkruid stond tot aan de ramen, en een graafmachine voor de deur. Ik ging even verhaal halen in het restaurant maar die dame deed alsof haar neus bloedde, ik zag het door het mondkapje heen.  Even bijkomen, wat nu ???  Ik zit aan de 27km en verder geen campings meer in de omgeving.  In een schaduwhoekje van de niet bestaande camping even Google erbij geroepen.  In Remerschen ligt een jeugdherberg, bofkont die ik ben, maar dan moet ik nog wel even 4km lopen, dat heb ik er wel voor over, kijken of ik kan reserveren?    NO, COMPLET.  Ja, die gasten kunnen me wat, op maandag en buiten het seizoen, lopen Beum, op naar Remerschen, nog maar 4km in deze hitte, auto's hoor ik niet meer, verstand op onder nul zetten. 17.00uur aankomst Jeugdhostel.  Genoeg dacht ik zo met 9 uurtjes vandaag. Deur stond open, helemaal niemand aanwezig. Dan maar even op het belletje drukken dat Beum is gearriveerd. De schoonmaakster komt, pas om 18.00uur komt er iemand, geen probleem doet u mij dan maar een cola voor de grote dorst en een pot bier voor de lekkere dorst. Tjonge jonge,  heb ik ooit z'n drukte gezien?  Volgens mij was ik weer de enige gast. De kokkin kwam om 18.00uur, leuke meid, de receptionist was er voorlopig niet maar ik kreeg alvast een kamer, zelfde kamernummer als de vorige jeugdherberg een paar dagen geleden. Ga je maar eerst lekker opfrissen zei ze, en kom dan naar beneden dan maak ik je nog een lekkere maaltijd. Bij de receptie komt het later wel goed, u moet eerst even bijkomen. Beduusd loop ik naar boven, niet gauw van de kaart. Na de heerlijke douche zit ik als enige gast op het grote terras, te genieten van het veel te veel eten wat ze me heeft gegeven, het ijsje moest ik helaas laten staan. Om 20.00uur kwam de receptioniste en kon ik mij inchecken. Natuurlijk bij het eten een Vin blanc gedronken uit deze omgeving. 3 vrouw personeel voor mij aan het werk, doe je weer niet slecht Beum.

1. Lies Bruijnen:
    14 juni 2021
    Ja Bea met deze tropische temperaturen mag het je ook wel ,ns mee zitten hoor! De zon doet goed haar best, hierin Kepel ook hoor 😊We duimen voor je 👍👍
  2. Maike:
    14 juni 2021
    Laat je maar goed in de watten leggen tantetje...knap wat je doet! B.t.w. Nederland heeft gewonnen met 3-2 :-D! Zet um op! Groetjes van Mike! Xxx
  3. Jeanne Verheijen:
    14 juni 2021
    Jeetje Bea, je loopt iedere dag langer. Zo kom je er wel.
    Doe rustig aan, anders ben je veel te vroeg bij de paus!
    Maar wat weer een mooie verhalen en foto’s !
    Spring ook eens keer in de rivier, om een beetje te verfrissen als het zo warm is.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal. Groetjes let Zaerum🙋🏻‍♀️
  4. Marianne van den Berkmortel:
    15 juni 2021
    Wat maak je weer prachtige foto's en kun je je reis fantastisch vertellen. Ik geniet en zo te lezen jij ook. Ga zo door.
  5. Piet hovens:
    15 juni 2021
    Ervaring met mannen en geduld hebben? Ik heb het andersom meegemaakt veel geduld hebben met vrouwen in de morgen. Niet weten wat ze aan doen die dag, daar hebben mannen minder moeite mee. Maar daar hebben we t.z.t. nog wel over als je bij de Paus bent geweest. Je verhalen zijn zeker amusant en educatief. Je ziet zo de wereld anders dan met de auto of fiets