Dag 13 Vianden - Beaufort 21 km

11 juni 2021 - Beaufort, Luxemburg

Het  eerste wat ik deed vanmorgen was uitkijken over de prachtige tuin, vanuit mijn slaapkamerraam,  beneden me. Er woont daar al 10 jaar een eend, zielige verhalen, haar eieren werden tot 4x toe opgegeten door de vos die hier regelmatig op bezoek komt, dief. Dit vertelde Cint me gisteren, de mannetjes eend was al dagen niet geweest, en zie, wat mooi dit, ze zitten samen op de boomstronk, Beum heeft ze weer bij elkaar gebracht, schitterend toch.  Om 07.15 uur hoorde ik Cint al aan komen rijden, hij vond dat ik lang genoeg had geslapen en riep naar boven. Hij komt hier elke dag. Na een goed ontbijt en boterhammetjes mee voor onderweg, deze gastheer ontzettend bedankt voor zijn gastvrijheid, en wie weet kom ik nog eens aan. Na 400mt loop ik alweer op mijn route en toch heb ik besloten om hier vandaag weer vanaf te wijken. Ik zag dat ik, als ik over Duitsland zou lopen vanaf hier, de route een heel stuk vlakker zou zijn, weer de hele dag klimmen-dalen en afzien met dit weer, nee ik had andere plannen gemaakt. Al direct onder Vianden ging de GR5 omhoog, ik liep hier de brug over en liep aan de oever van de rivier de Our door Germany, met aan de overkant dus Luxemburg. Hier liep ik langs kleine dorpjes, große bauernhofen und es war zeer gemüdlich. De weg was vrij rustig, wat tractoren, campers, en een enkele auto. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk mag, ik kon er even niet opkomen, maar 't schoot me inene te binnen, juist, er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan. Ook loopt hier weer een stuk route naar Santiago, die laten ze niet altijd meelopen met de GR5, te zwaar vaak. De lucht snuiven van de grote boerderijen die hier liggen, soms kon ik tot helemaal aan de Our lopen,  en in Wallendorf-Pont kon ik de brug weer terug nemen naar Luxemburg. Hier kwamen twee riviertjes bij elkaar en werd het de Sauer-Süre waar ik besloot mij ,, hin zu liegen,, en te genieten van de rust, vogels, en heel speciaal ...... niks moet. In het verleden zou ik voor deze Duitsland-  tocht niet zo gauw kiezen, te makkelijk, te kort, het moest lang maar vooral zwaar en afzien, en kijk, ik ben weer een jaartje ouder en het komt toch met de jaren wordt er gezegd, klopt als een spuitbus.  Genieten en een beetje doezelen hoor ik op korte afstand een zitmaaier starten. Ik lag op een groot grasveld aan het water, maar schijnbaar vond deze gast dat ik moest opzouten, hij reed tot op 5 mt van me af en bleef daar op zijn maaier zitten totdat ik mijn biezen had gepakt, dat werd me snel duidelijk. Dat ging natuurlijk niet in een rap tempo, wat een..............(geen woord voor) .  Ben ik bij een langsgelegen hotel maar een cola gaan drinken. De tweede helft van de dag was toch beduidend zwaarder, ja natuurlijk, ik was weer terug in Luxemburg. Zwaar, maar het was gelukkig maar een heuvel, te doen dacht ik zo, het heeft net het niveau GR5 niet aangeraakt. De bossen waren wel weer erg mooi hier.  Het hoogste punt vandaag was 460 mt. Aangekomen in Beaufort besloot ik eerst even naar het Chateau te lopen alvorens mijn slaapplek te zoeken,  dit was nog een verrassend mooie ruïne met oude badplaats laag het dal in, dus om het stadje te bereiken moest ik dan weer flink in de klimbenen.        De herberg was pas om 17 uur toegankelijk, maar ik besloot er alvast naar toe te lopen, na eerst een stempel bij de Mairie gehaald te hebben. Deze jeugdherberg heb ik gisterenavond gereserveerd en lag net buiten het dorp. Heel goedkoop met gratis ontbijt morgenvroeg. Ik zou op zaal liggen maar ik kreeg een 4 persoons kamer voor mij alleen, niks te doen hier. Eerst een douche en dan met een lekkere pils buiten zitten, die heb ik gemist en verdiend.  Volgens mij ben ik hier óók weer de enige gast. Grote slaapzalen die leeg liggen. De kok moest enkel voor mij koken, ik had geen keus, gewoon het vrijdag menu, kip kerrie met rijst. Nog een wijntje na op het lege terras, niemand om mee te praten buiten de kok, ober en schoonmaakster. Zondag mag in Luxemburg weer binnen gegeten worden en de bar gaat weer open. Proost.