Dag 28 Bessy-sur-Cure / Veselay 25 km

29 april 2017 - Vézelay, Frankrijk

Eerst nog even iets over gisteren, wat vroeg in de avond arriveerde er nog een Franse pelgrim, Delphine, was maar voor 2 dagen onderweg en bij navraag of ze misschien wat te eten bij zich had, hadden we geluk, ze had een heel brood bij zich en nog een zakje rijst, er stond nog een beetje maccaroni in de gezamelijke ruimte en de honger was gestilt. Ja ook dit komt op je pad, helaas had ze geen biertje bij zich. Ik was al
vroeg op pad, de dauw lag nog in de velden, heerlijk maar wel koud, denk n graad of 3 , lekker doorlopen dus, bakkertje even mijn tasje gevuld voor de dag door te komen, Het begon al heeeeel heftig , erg stijl ,
flinke jongens om te beginnen, tussen Bessy en Arcy lagen er al flink wat, als je op een helling rechtop ging staan had je kans dat je met je rugzak achterover werd getrokken, zo stijl. Maar ik heb al zoveel kuiten jongens gehad, het wordt toch steeds makkelijker. Het kasteel van Arcy was erg imposant, t drukte je op t smalle paadje zo de Yonne rivier in, Het kasteel was eigendom van graaf Gabriel de la Varende, ja wie kent hem niet. Het liep vandaag veel door mooie bossen , maar wel veel hellingen en keien, opletten dus. Onderweg hield een man in een auto mij staande, pellegrien, aawie, na een onderonsje kreeg ik een medalie van hem, leuk toch.
Na een heerlijke lunch in het gras en de zon, door naar Veselay. Veselay zou voor mij een eerste top prestatie zijn, als ik dit zou halen, haal ik Santiago ook , was mijn instelling. En ik ben er, ben beretrots op mezelf, Het was nog een verdomd steile helling naar de Basiliek van Veselay. Heel touristische dat wel , maar mooi, heel mooi. Een pelgrim is een bezienswaardigheid, ze willen een foto van je, Rijk is zelfs met een delegatie nonnen op de foto gegaan. Dit is het vertrekpunt voor kruisvaarders en voor de pelgrims naar Santiago. Een uitzonderlijke plek , vanaf deze heuvel heeft men een uitzonderlijk uitzicht over de Cure en over Asquins. De St Magdalena baseliek , een juweeltje van Romaanse kunst. In de Baseliek natuurlijk mijn stempel gehaald, een overwinning, ik geef mezelf bij deze een stevige schouderklop, etappe 1 is overwonnen. Even moeten vieren met Rijk, ook voor hem een overwinning. Lekkere Leffe, of twee. We kregen in de baseliek een slaapplaats aangewezen, we hadden nog niks, top toch. In de Fraternites Monastiques herberg voor pelgrims, hardstikke mooi, afdeling dames , 8 bedden, heren appart. Heerlijke douche, er liggen nog twee Duitse dames op mijn zaal, waarvan er een verschrikkelijk snurkt. Net een manskerel, vreselijk. hoop dat ik een beetje ga slapen vannacht.

1. Math:
    29 april 2017
    Ha Trix, n puike prestatie, echt, hoe positief je alsmaar bent. En wat je schrijft over, als je die eerste etappe hebt gehaald, en dan n keer op je eindbestemming aankomt, daar ben ik vast van overtuigd. Ken je wat dat aangaat goed genoeg.
    Ben je ook aan t volgen op een grote landkaart van het mooie land Frankrijk, mooi om te zien waar je bent, en wat je al gelopen hebt.
    Sjoen woarsse met bezig bes Trix.
    T geit tig good
    Groetjes.
  2. Jeanne Verheijen:
    30 april 2017
    Een fikse schouderklop ook van mij Bea, top gedaan. Op naar de volgende mijlpaal! Succes!
  3. Coen Naus:
    30 april 2017
    Bea, Beatrice, Trix of Bee....voor jou/jullie zijn zeker 2 Leffe op zijn plaats en super verdiend en als die 2 in je kleine teen zijn gezakt jubelt die ook weer mee.Ik hoop geen schouderproblemen na de klop. Geweldige verhalen en heerlijk om te lezen iedere dag. Enjoy the road ahead.....gr Coen
  4. Will:
    Hey Bea,
    Wat tof, deze mijlpaal heb je bereikt.
    Super trots op jou!
    Chapeau!!!
    Maar goed dat je niet zo snel flauwtjes bent wat wij altijd hebben bij voor ons gevoel te lege maag.
    T is bij jullie toch vaker peuzelen lees ik. Kruimeldiefje; blijf sterk in de benen en gezond én geniet nog van je verdere reis.
    Désiré trés chanceux Beatrice!!
  5. Mam:
    30 april 2017
    Geweldig hoe je het aangaat zonder een dag te rusten dit is wat anders dan s avonds op de bank tv kijken en dan in je eigen bedje. Je schrijft mooie verhalen waar ik elke dag naar uitkijk, wat een bleving .Het gaat je goed op je verdere reis.
  6. Eugene Uiting:
    30 april 2017
    Hoi Bea. Rustdag vandaag? Ik kan de pelgrimsmis om 11.99 uur meen ik aanraden. Super bijzonder en als je je kenbaar maakt bij de geestelijken krijg je wss de pelgrimszegen. Was hier heel bijzonder. Het gaat prima zo. Ultreia y suseia
  7. Eugene Uiting:
    30 april 2017
    Trouwens ter aanvulling de nonnen en paters zingen prachtig daar.
  8. Tineke:
    Ha Bea,
    Lees met heel veel plezier en bewondering, iedere dag weer je verslag..
    Net wat je zegt, tuurlijk ga je het halen.. Toi, toi, toi....
    Dikke kus
  9. Anja:
    30 april 2017
    Good bezig maedje en de kins met recht trots zien! X
  10. Jan van der Vight:
    30 april 2017
    Hoi Kanjer, wat een prestatie en wat een goede moed zo ken ik je we gaan niet opgeven ho maar, mooie verhalen Bea als je het gehaald hebt kun je er zo een mooi boek van maken . succes Jan
  11. Natasja Beek:
    1 mei 2017
    Geweldig Bea, dikke pluim ook van mij! Elke morgen om 7 uur zit ik achter mijn laptop om jouw verhalen te lezen. Ik kijk er altijd naar uit! Succes met de volgende etappe!