Dag 23 Savieres / Troyes 20 km

24 april 2017 - Troyes, Frankrijk

Heerlijk geslapen vannacht, de haan was in bloedvorm vanmorgen, vandaag zouden we de route langs het kanaal weer opnemen richting Troyes. Kilometertje of 20 maar vandaag. Onze gastvrouw heeft vanmorgen voor de komende twee nachten voor ons gereserveerd, aardig van haar. De Fransen zijn heel aardig, en wij maar mopperen dat het een ander slag volk is, nee hoor.... van mij nog geen slecht woord, ik ben overal te gast, mensen op straat zijn vriendelijk, ik mag als Nederlandse hier 2 maanden lopen en genieten van hun prachtige land. Vanmorgen loop ik op de west oever van het kanaal de Haute Seine, een prachtig fietspad dat recent is aangelegd, veel wandelaars en fietsers vandaag, t is ook weer prachtig weer, korte mouw kan ook vandaag weer. Morgen zal t even anders zijn, dan voorspellen ze een dagje regen, das voor morgen. De krant stond vol over de verkiezingen van gisteren, het zullen waarschijnlijk Macron en Le penn worden, hiervoor moeten de Fransen dan over 2 weken weer naar de stembus, wie van de 2 het gaat worden. De weg naar Centre de Troyes was niet zo heel moeilijk te vinden, op de lange straat er naar toe even een koffiebroodje gekocht, in het Centrum bij de Kathedraal waren ze het hele plein aan het vernieuwen, was niet echt gezellig, vrachtwagens reden af en aan , veel stof, ben even de straat in gelopen om te vragen of er een schoenmaker open was in de buurt, nee helaas , op maandag is alles gesloten, ja natuuuuurlijk, juist weer vandaag. Na een bezoek aan de prachtige Kathedraal en een stempel in het paspoort, zouden Rijk en ik ons weer treffen op het plein, geen schoenmaker dus, maar de kapper voor Rijk was wel open, kon direct onder het mes, zo die kan er weer 6 weken tegen, 20 jaar jonger. En toen was er een lekkere blonde jongen( pils ) , Na gedane arbeid is het goed drinken. 2 heerlijke hoegaarden en een stadswandeling door het prachtige centrum van Troyes in de vorm van een Champagnekurk. Het voetgangersgebied, een vertrouwd beeld van hoe de stad was in de 16e eeuw, smalle middeleeuwse steegjes, stad vol kunst en historie, prachtig, het bezoeken meer dan waard, met zijn vele kerken en musea, ook de toren der goudsmeden, wereldberoemd. Na nog een stempel te hebben gescoord bij de tourist info zijn we op zoek gegaan naar ons onderkomen voor de noemde nacht. Het Maison Notre- Dame en I'lsle ( alleen de naam al ) , waar zouden we vandaag weer terecht komen, iedere dag weer n verrassing. Het blijkt een voormalig seminarie, heel groot oud gebouw waar vroeger geestelijke werden opgeleid. Een pracht historisch gebouw, we werden rondgeleid, zo verschrikkelijk mooi, met uitzicht op de kathedraal, ieder een klein eenpersoons kamertje , we zijn weer onder dak voor een nacht, en weer zeer verrassend. Zo meteen nog even de stad in voor wat te eten, was wederom een top dag.

1. John Holla:
    24 april 2017
    Good bezig Beum! Leuk um diene tocht te volgen. Petje aaf!! Eigelijk bes waal un biétje jaloers op diene drive en avonture!! Hald dich! Gr. Johnny
  2. Will en Marc:
    24 april 2017
    Wat een avontuur.
    Prachtig om te lezen.
    Volgens mij heb je nog geen regen gehad of wel Bea.
    Mooie foto's zeg!
    Heel veel succes en weer op naar de volgende uitdaging .... wat zal t morgen geven.
    Groetjes van die 3 uit Panningen.
    Je weet wel wie ik bedoel.
  3. Petra Verhees:
    25 april 2017
    Ha die bea valt tot nu toe wel mee die regen hè! Als je snel doorloopt ben je droog binnen. is Tonnerre je doel vandaag? Vergeet dan niet de fosse dionne te bezoeken, wij vinden m prachtig! Wij tellen je dagen, ga je t halen of niet? Zondag vertrekken wij hier. Veel wandel en pelgrimsplezier van petra en Louis
  4. Kelly:
    25 april 2017
    Leuke verhalen tante! Ga zo door en geniet der van :)